تلاش شورای عالی صلح برای برگزاری «لویه جرگه» پیش از نشست قطر

© Photo / H.P.C / H.P.Cشورای عالی صلح
شورای عالی صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون سخنگوی شورای عالی صلح می گوید که تلاش خواهد شد لوی جرگه مشورتی صلح پیش از برگزاری نشست قطر دایر گردد.

به گزارش اسپوتنیک، اسدالله زائری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح در صحبت با رسانه ها تاکید کرد که تلاش خواهد شد تا "لویه جرگه مشورتی صلح" پیش از برگزاری نشست قطر دایر گردد.
وی اظهار داشت: جرگه مشورتی در تاریخ معین آن (9 ثور) برگزار می شود و تمام مردم افغانستان که خواهان صلح هستند در این مسیر با شورای عالی صلح همگام خواهد بود. 

روند گزینش شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح آغاز می شود - اسپوتنیک افغانستان
روند گزینش شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح آغاز می شود

زائری گفت: دارالانشاء شورای عالی صلح مصصم به اجرایی فرمان اشرف غنی جهت برگزاری جرگه مشورتی است، اما درعین حال رایزنی ها و مشورت با طرف های دخیل در قطر نیز جریان دارد تا با برگزاری جرگه زمینه سازی بهتری جهت گفتگو و دیالوگ بین الافغانی صورت بگیرد.
معاون سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان تاکید کرد: اگر جرگه مشورتی با همکاری مردم افغانستان و سیاسیون تبدیل به یک فرصت تاریخی شود، خروجی آن صلح پایدار در کشور خواهد بود.
وی افزود: شکی وجود ندارد که برگزاری جرگه مشورتی و رسیدن به یک اجماع ملی پیش از نشست رو در رو با گروه طالبان این روند را سرعت می بخشد.
زائری با عدم اطمینان از برگزاری "لویه جرگه مشورتی" پیش از نشست قطر گفت: کارگزاران و متصدیان این نشست در خارج از کشور هستند و تصمیم مربوط خود آنها است که تاریخ نشست را تغییر می دهد یا خیر، اما تاریخ جرگه مشورتی که یک پروسه طولانی است قابل تغییر نیست و می شود که برگزار کنندگان نشست قطر موافقت کنند بر اینکه اول جرگه برگزار شود.
بر اساس ماده 110 قانون اساسی کشور، «لویه جرگه» عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که درباره مسایل مهم مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور، تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهور برگزار می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала