تحلیلگران: مداخله طیارات چین در آبنای تایوان – تلاش جهت عقب زدن امریکا است

© Photo / Public domainتحلیلگران: مداخله طیارات چین در آبنای تایوان – تلاش جهت عقب زدن امریکا است
تحلیلگران: مداخله طیارات چین در آبنای تایوان – تلاش جهت عقب زدن امریکا است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فیصله پیکن جهت اعزام دو طیاره شکاری از طریق خط که آبنای تایوان را تقسیم میکند – و بدینوسیله توافق خاموشانه را نقض کرده – تحلیگران تایوانی به مثابه عمل عمدی ارزیابی نموده اند.

لورینس چونگ (Lawrence Chung) در مقاله خود درSout China Morning Post  (هانکانگ) در ادامه می نویسد، به عقیده آنها، این پاسخ به تمرینات نظامی-بحری امریکا در باره تامین «آزادی کشتی رانی» در این آبنا می باشد. حالا تایبی از تشدید تشنج در صورت هراس دارد، اگر واشنگتن بخواهد به این عمل تحریک آمیز پاسخ دهد.

لورینس چونگ آمر مرکز تحلیلی عقیده دارد که چین به تمرینات واشنگتن در باره تامین «آزادی کشتی رانی» با جدیت بیشتر نگاه میکند. به گفته او، اعتراض تایبی برای پیکن هیچ اهمیت ندارد.

آنها فکر میکنند که پیکن بطور علنی نارضایتی تایوان را نادیده میگیرد. چین، آشکارا، به این عقیده است که به اعمال تحریک آمیز امریکا در آبنای تایوان و استقرار نیروها در منطقه بحر هند-بحرالکاهل باید خاتمه بخشیده شود.

دون سی تزی مدیر مرکز تحلیلی مناسبات بین المللی تایوان در روز دوشنبه خبر داد:«از روی قضاوت بر اینکه طیارات جنگی اردوی آزادیبخش مردم چین در سال گذشته در زون فعالیت مدافعه هوایی جاپان و همچنان کوریای جنوبی وارد شدند، هدف مداخله روز یکشنبه تا اندازه زیادی مقابله با تحکیم امریکا در منطقه بحر هند-بحرالکاهل بود». او افزود:«این بیانگر آنست که کمونیستان چین بیش از این پروای واکنش تایوان ندارند، اگرچه آنها از مداخله علنی از ترس اینکه خشم تایوان در انتخابات سال 2020 مواضع جناح طرفدار استقلال را تحکیم خواهد کرد، امتناع می ورزند».

صبح روز یکشنبه دو طیاره جنگی J-11  اردوی آزادیبخش مردم چین از «خط وسطی» بالای آبهای که جزیره را از قاره جدا می سازد، عبور نمودند و تایوان را به بلند نمودن طیارات شکاری و دادن هشدار راداری مجبور ساخت.

طیارات چینایی هشدارها را نادیده گرفتند. مداخله 10 دقیقه دوام داشت که نسبت به گذشته طولانی تر بود.

© AFP 2023 / Patrick Lin تحلیلگران: مداخله طیارات چین در آبنای تایوان – تلاش جهت عقب زدن امریکا است
تحلیلگران: مداخله طیارات چین در آبنای تایوان – تلاش جهت عقب زدن امریکا است - اسپوتنیک افغانستان
تحلیلگران: مداخله طیارات چین در آبنای تایوان – تلاش جهت عقب زدن امریکا است

وزارت خارجه تایوان، اداره ریاست جمهوری و شورای روابط با چین قاره یی به یک صدا این عمل چین را محکوم کردند و این اقدام را غیرمعقول و تحریک آمیز خواندند.

او تزیان-چژون، پروفیسور تعلیمات عمومی تکنالوژی های بحری پوهنتون تایبی اظهار داشت که شروع از جنوری، ایالات متحده هر ماه از طریق آبنای تایوان کشتی های جنگی روان میکنند، تا نشان دهند که مسیر بین المللی بروی همه کشتی های خارجی باز می باشد.

فان شی-پین، پروفیسور سیاست شناسی پوهنتون ملی پداگوژی در تایبی اعتراف نمود که او را این سوال که آیا پرواز صحنه نمایشی اردوی آزادیبخش مردم چین بود، تا به امریکا چلنج دهد، یا نشانه آشکار شی جینپین صدر چین بود، نگران می سازد. فان خبر داد:«اگر امریکا سیاست امنیتی خود را در منطقه بحر هند — بحرالکاهل ادامه دهد، چنین مداخلات افزایش خواهند یافت. در نهایت امر، میتوانند تا مداخله در حریم هوایی بر فراز جزایر پینهی برسد و این به مراتب نزدیکتر، نسبت به مداخله روز یکشنبه است».

او خبر داد:« چیزیکه مرا نگران می سازد، اینست که امریکا فعالیت های وسیعتر و قاطع تر اتخاذ خواهد کرد» و افزود که واشنگتن مجبور خواهد شد حمایت از تزای اینوین رئیس جمهور تایوان و حزب دموکرات مترقی او را که جانبدار استقلال است، تقویت خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала