اولین عکس از سیاه‌چاله ها تقریبا آماده است

CC BY-SA 2.5 / Alain r / BH LMCاولین عکس از سیاهچاله تقریبا آماده است!
اولین عکس از سیاهچاله تقریبا آماده است! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امسال، رویدادی بی‌نظیر در نجوم به وقوع خواهد پیوست. «تلسکوپ افق رویداد» رصدخانه جنوب اروپا (ESO) برای سالیان متمادی فعال بوده تا اولین عکس تلسکوپی از افق رویدادِ یک سیاهچاله را برای ما تهیه کند.

به گزارش اسپوتنیک، هفته آینده، رصدخانه جنوب اروپا (ESO) در حال تهیه یک پیام بزرگ برای بشریت خواهد بود. گرچه محتوای این پیام تا هنوز دقیق نشده است، اما ما می دانیم که اخترشناسان در حال افشای نخستین تصاویر از افق رویداد یک سیاه چاله می باشند.
با وجود شهرت سیاه چاله ها بین خاص و عام؛ اما به یک دلیل ساده هیچ‌کس تاکنون آن‌ها را ندیده است. سیاه چاله ها به معنای واقعی کلمه، نامرئی هستند و چنان نیروی جاذبه قدرتمندی دارند که اجازه‌ی گریز به هیچ‌چیزی را نمی‌دهند. این سیاه چاله ها در فواصل بسیار دور — 25 هزار سال نوری از ما قرار دارند. این سیاه چاله ها شامل اشعه الکترومقناطیس از قبیل اشعه ایکس، مادون قرمز، نور مرئی و امواج رادیویی هم می‌شود؛ یعنی همان پرتوهایی که ما را قادر به شناسایی یا مشاهده‌ی اجسام می‌کنند. عکاسی سیاه چاله کار ساده ای نیست.
نقطه‌ی غیر قابل بازگشت در نزدیکی سیاه چاله ها، افق رویداد نام دارد و با وجود ماهیت وحشتناک آن، کلید تصویرسازی از آن‌ها موجود است. شاید ما قادر به مشاهده‌‌ی خود سیاه چاله ها نباشیم؛ اما امکان ثبت تصویر از افق رویداد یک سیاه چاله وجود دارد. در واقع تلسکوپ افق رویداد این امکان را فراهم کرده است و علاقه‌مندان بی‌صبرانه، منتظر انتشار نتیجه‌ی کار آن هستند.
تلسکوپ افق رویداد روی یک سیاه چاله کلان جرم در مرکز کهکشان راه شیری موسوم به کمان ای Sagittarius A متمرکز شده است. هنوز نمی‌دانیم قرار است چه چیزی را به ما نشان دهد؛ حتی این احتمال وجود دارد که داده‌های این تلسکوپ، در قالب تعدادی پیکسل تاریک به ما برسند. در این صورت، دانشمندان باید تلسکوپ‌های دیگری را هم به کمک آن بفرستند و دوباره تلاش کنند.
امید می‌رود موفقیت چنین پروژه‌ای، درک بهتری از پلاریزاسیون انرژی تابشی، ساختار میدان جاذبه و فواره‌های نسبیتی سیاه‌چاله‌ها به ما بدهد. البته همان‌طور که قبلا گفته شد، هیجان‌انگیزترین چیز درباره ماموریت این تلسکوپ امکان ثبت تصویری از دیسک گردان و افق رویداد یک سیاه چاله است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала