نادیده گرفتن وعده های "پوچ" ناتو به گرباچف

© AFP 2023 / John Thysمقر ناتو
مقر ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشورهای غربی در سال 1990، به رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف اعلام کردند که از گسترش ناتو به شرق امتناع خواهند کرد،اما بعدها این وعده ها نادیده گرفته شد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه امریکایی National Interest ضمن ابراز این مطلب نوشت که؛ فقط مدت کوتاهی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رئیس جمهور ایالات متحده، جورج دبلیو بوش- پدر، نخست وزیر بریتانیا، مارگارت تاچر، فرانسوا میتران، رئیس جمهور فرانسه، هلموت کول، صدراعظم آلمان و وزرای خارجه این کشور ها به مسکو تعهد نمودند که کشورهای پیشین "پیمان وارسا" به اتحاد آتلانتیک شمال نمی پیوندند.  

جینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو - اسپوتنیک افغانستان
ناتو از گرجستان علیه روسیه حمایت می کند

روزنامه خاطر نشان ساخت که، بدین گونه، ناتو پس از ناپدید شدن "تهدید شوروی" نیروی حیاتی خود را از دست داد، و در سال 1993 در ایالات متحده، اعلام شد که یا این پیمان مسیر فعالیت خود را تغییر دهد و یا که دوباره به اصل خود بازگردد.
این شعارها "اثر قدرتمند و افسانویی" در پی داشتند، که به شکل حمله ناتو تحت رهبری واشنگتن در بالکان صورت گرفت.
این نشریه نوشت: مرحله بعدی "تبدیل ناتو به زامبی ها" در سال 1994 زمانی رخ داد، که ناتو برنامه "مشارکت برای صلح" را برای همکاری با کشورهای غیر عضو اعلام کرد، که در نتیجه پولند، جمهوری چک، هنگری و تقریبا همه کشور های اروپایی برای پیوستن به این اتحاد مجددا تلاش نمودند، زیرا ایالات متحده برای این کشور ها کمک نظامی علیه "تهدید روسیه" را وعده سپرد.
نشریه تأکید نموده که دراین میان؛ نقش عمده را انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 1996، زمانی که بیل کلینتون و رقیب جمهوری خواه وی، باب دول، در حمایت از گسترش ناتو سخنرانی کردند، ایفا نمود.

در گزارش این نشریه تأکید صورت گرفته که در دهه 1990 روسیه تهدیدی جدی نبود و هیچ دلیلی وجود نداشت که فکر شود این تهدید می تواند بازگشت کند. با این حال، کلینتون و سناتورهای ایالات متحده از فرصت استفاده کردند تا انتخاب تاریخی مناسب و چشم انداز جمع آوری کمک های بیشتری را برای این مبارزات انتخاب کنند. علاوه بر این، تولید کنندگان سلاح نیز علاقه مند به گسترش اتحاد اقیانوس اطلس بودند؛ چرا که کشورهای جدید قول دادند دستورات جدیدی برای پیوستن به این سازمان ایجاد کنند.
نشریه می نویسد، در حال حاضر، گرجستان در پی پیوستن به ناتو است، که در نتیجه به یک ارتش نظامی ایالات متحده تبدیل خواهد شد.
National Interest در اخیر می نویسد: اکنون "اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، نمی خواهد که مسکو گرجستان را به عنوان یک پیمان آینده برای حمله به روسیه درک کند، فقط باید بگوید نه".

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала