برگزاری پنجمین نشست ملی آب در کابل

© Photo / دفتر رسانه‌های ننگرهاربرگزاری پنجمین نشست ملی آب در کابل
برگزاری پنجمین نشست ملی آب در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نبود راهبرد استفاده از آب و قانون پیچیده‌ی آن‌ سبب شده تا آب‌های سطحی و زیرزمینی افغانستان مدیریت نشوند.
اشرف غنی: آب افغانستان سرمایه طبیعی است و باید مدیریت شود - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی: آب افغانستان سرمایه طبیعی است و باید مدیریت شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، پنجمین نشست ملی آب برگزار شد و هدف این نشست جستجوی راه حل درست مدیریت منابع آبی کشور گفته می‌شود.

نهادهای مسئول حکومت افغانستان در بخش آب، استادان دانشگاه ها، عالمان دین و نهادهای مدنی در این گرد آمده تا طرح های جامع برای مدیریت درست آب در نظر گرفته شود.

در این نشست مقاهای وزارت انرژی و آب افغانستان گفتند، که به علت نبود راهبرد دقیق و قانون درست آب، این نهاد نتوانسته است که از آب های سطحی و زیرزمینی کشور مدیریت کند. 

محمد گل خُلمی سرپرست وزارت انرژی وآب افغانستان گفت:- "در نتیجه جنگ‌های تحمیلی و نبود راهبرد های مناسب و برنامه ریزی جامع جهت توسعه منابع آبی و خاک از ظرفیت ها استفاده کمتری صورت گرفته است".

همچنان مقام‌های وزارت انرژی و آب تاکید می‌ورزیدند، که قانون آب زیر بررسی است و به زودی، تکمیل شده و به کابینه ارایه خواهد شد.

درهمین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت  می گوید، که باید از تجربه های ناکام در مدیریت آب های کشور استفاده نشود و باید راهکارعملی برای مدیریت آب سنجیده شود.

 رییس اجراییه از شرکت کننده گان این نشست می خواهد که در جریان سه روز آینده، باید مسئولیت نهادها را در بخش مدیریت منابع آبی مشخص کرده و گام های عملی و مؤثر در این زمینه برداشته شود.

آقای عبدالله گفت:- "اگر این وضعیت دوام پیدا کند منابع ملی ضایع می شود و فرصت ها هم ازدست می رود و ما هم به صورت منسجم آن طوری که ضرورت است دراین عرصه به اهداف نمی رسیم".

یادآوری می کنیم، که منابع آب های سطحی افغانستان 49 میلیارد مترمکعب و آب های زیرزمینی 17 میلیارد مترمکعب پیش بینی شده است که با استفاده از این آب ها، 23000 هزار میگاوات برق تولید شده و 7 میلیون هکتار زمین نیز سیر آب خواهند شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала