نشست مشترک غنی و خلیلزاد با سیاسیون افغانستان

© @ARG-FBنشست مشترک غنی و خلیلزاد با سیاسیون افغانستان
نشست مشترک غنی  و خلیلزاد با سیاسیون افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه امریکا و رئیس جمهور افغانستان امروز با شماری از رهبران برجسته سیاسی افغان درباره روند صلح نشست مشترکی برگزار خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک، منابع به طلوع‌نیوز گفته اند که این دیدار پیش از چاشت امروز صورت خواهد گرفت و در کنار رییس‎جمهور غنی و رییس اجراییه عبدالله عبدالله، عبدرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور، محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح، محمد محقق، معاون دوم رییس اجراییه و باتور دوستم، پسر جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس‌جمهور، با خلیل‌زاد دیدار کنند.
هرچند موضع گیری رییس‌جمهورغنی برگزاری نشست دوحه پس از جرگه مشورتی صلح است، اما برخی‌ها خواهان برگزاری نشست دوحه به روز چهارده هم ماه اپریل یعنی تا کمتر از دوهفتۀ دیگر استند، درحالی که تاریخ برگزاری جرگۀ مشورتی، نهم ماه ثور، تعیین شده‌است.
این درحالی‌است که خلیل‌زاد دریک گفت‌وگوی ویژه با رادیو آزادی می‌گوید که احتمال دارد طالبان و حکومت افغانستان تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به توافق صلح نرسند؛ از همین رو آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باید گرفته شوند.
او می‌افزاید: «شانس ازی است که به موافقه نرسند افغان‌ها…طالب و غیرطالب، پس آماده‌گی بری انتخابات هم گرفته شوه. اما خوب خواد بود که موافقه با طالب قبل از انتخابات صورت بگیره.»
از سویی‌هم، کمیسیون مستقل انتخابات از پیشرفت‌ها در روند انتخابات ریاست جمهوری، خبر می‌دهد.
مسافر قوقندی —عضو کمیسیون مستقل انتخابات روز سه‌شنبه در این باره گفت: «طرح ایم‌دی‌آر نهایی شد امروز انشاالله به ریاست‌جمهوری فرستاده می‌شود و ممکن فرستاده شده ام باشه که ای بسیار یک گپ بزرگ بود. مسألۀ دگه تعیین روز انتخابات بود که ما عقب مانده بودیم و از تقسیم اوقاتی که اعلان شده بود- کار بزرگی دگه ای است که ما تقریبأ به‌خاطر عملی کردن ثبت نام تقویتی و ثبت نام بایومتریک براساس قانون بری ما گفته، ما گفت‌وگوهایی را با اداره‌های مختلف از جمله احصایۀ مرکزی تقریبأ نهایی شده.»
هرچند که پیش از این زمان انتخابات ریاست جمهوری، دو بار به تأخیر افتاده‌است.
با این حال، خلیلزاد اخیرا اظهار داشت که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ممکن است دولت افغانستان و طالبان به توافق نرسند، بنابراین انتخابات ریاست جمهوری باید در زمان مقرر برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала