بیست کشور با بیشترین تعداد عیسویان و تعداد بسیار زیادی مسلمانان

© Fotolia / Elena Petrovaبیست کشور با بیشترین تعداد عیسویان و تعداد بسیار زیادی مسلمانان
بیست کشور با بیشترین تعداد عیسویان و تعداد بسیار زیادی مسلمانان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیف دیامانت (JEFF DIAMANT) به حواله Pew Research Center (امریکا) می نویسد، فهرست «ده کشور اولی» معلومات کاملاً آموزنده و مفید میدهد. دو لست کشورها با بیشترین تعداد عیسویان و مسلمانان تفاوت ها در تمرکز و تنوع این گروپ های مذهبی را نشان میدهند و همچنان تغییرات جهانی را پیشبینی میکنند.

دو لست نشان میدهند که جمیعت مسلمان، نسبت به جمیعت عیسوی در مراکز عنعنوی عیسویت، تا حدی زیادی در مراکز عمده اسلامی متمرکز شده است. عیسویان بیشتر در جهان پراگنده شده اند. باید گفت که تقریباً دو سوم (65%) مسلمانان در کشورهای به سر می برند که در ده کشور با بزرگترین جمیعت اسلامی شامل می باشند. اما فقط 48% عیسویان جهان ما در کشورهای زندگی میکنند که در ده کشور با بزرگترین جمیعت عیسوی شامل اند.

به عباره دیگر، بیش از نیمی (52%) عیسویان خارج از کشورهای با بزرگترین جمیعت عیسوی به سر می برند. آنچه که به مسلمانان مربوط میگردد، پس چنین تعداد جمیعت مسلمانان اندکی بیش از یک سوم (35%) می باشد. به ارقام مطلق عیسویان که در کشورهای به سر می برند که در ده کشور اولی به اساس مذهب آنها شامل اند، دو برابر بیشتر (2،1 میلیارد)، نسبت به مسلمانان (609 میلیون) می باشند.

در برخی کشورهای دهه اول همچنان گروپ های بزرگ (در برخی موارد اکثریت) پیروان مذاهب دیگر وجود دارند. بطور مثال، در هند دومین جمیعت مسلمان در جهان وجود دارد، ولی اسلام در آنجا دین اقلیت شمرده میشود. پیروان آن 15% جمیعت را تشکیل میدهد و مذهب اکثریت هندوئیزم می باشد. نایجیریا ششمین کشور نظر به جمیعت عیسویان (87 میلیون) در جهان است، اما همزمان با این نظر به جمیعت مسلمانان (90 میلیون) در جهان مقام پنجم دارد.

این لست ها نشان میدهد که مراکز تمرکز پیروان این ادیان چقدر دورتر از محلات تاریخی و عنعنوی شان گسترش یافته اند. پنج کشور بزرگ اسلامی در آسیای جنوبی و آسیای جنوب-شرقی و همچنان در افریقا در مناطق در جنوب صحرا قرار دارند، اما نه در شرق نزدیک. سه کشور اولی عیسوی در قاره امریکا، بلکه نه در شرق نزدیک و اروپا تمرکز یافته اند.

بطور کل در جهان حالا 3،2 میلیارد عیسویان و 8،1 میلیارد مسلمان وجود دارند. تا سال 2060 این تفاوت باید کاهش یابد. مرکز تحقیقاتی Pew Research Center پیشبینی میکند که تا آن زمان در جهان سه میلیارد عیسوی و تقریباً سه میلیارد مسلمان وجود خواهند داشت. واقعیت امر اینست که بطور کل جمیعت مسلمانان نسبت به عیسویان جوانتر است و تعداد زیادی اطفال به دنیا می آورند.

تا سال 2060 هند نظر به جمیعت مسلمانان از اندونیزیا پیش خواهد شد و به بزرگترین کشور با جمیعت مسلمان مبدل خواهد گشت. آنها، بازهم، در هند (19%) اقلیت باقی خواهند ماند و اکثریت را هندوان تشکیل میدهند.

ایالات متحده امریکا بزرگترین کشور با جمیعت عیسویان می باشد. تانزانیا، اوگندا و کینیا که در ده کشور شامل نمی باشند، در آن شامل خواهند شد، ولی روسیه، جرمنی و چین از ده کشور بزرگ عیسوی خارج خواهند شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала