کارشناس روس: مذاکرات میان کابل و طالبان فقط پس از انتخابات ممکن است

© Sputnikکارشناس روس: تماس میان کابل و طالبان فقط پس از انتخابات ممکن است
کارشناس روس: تماس میان کابل و طالبان فقط پس از انتخابات ممکن است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر می گوید، در شرایط کنونی هرگونه تماس ها میان مقامات رسمی کابل و طالبان فقط پس از برگزاری انتخابات در ماه سپتمبر ممکن خواهد شد نه پیش ازآن.

به گزارش اسپوتنیک، عمر نثار، نماینده اتحادیه افغان های مقیم روسیه و مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر در مصاحبه با اینترفکس بیان داشته است که: مذاکرات و یا هر گونه تماس فوری مقامات رسمی افغانستان با نمایندگان طالبان (جنبش ممنوع در فدراسیون روسیه) می تواند صرف پس از انتخابات ریاست جمهوری در ماه سپتامبر برگزار شود، نه قبل از آن.
مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر می گوید، طالبان بارها اعلام کرده اند که قصد مذاکرات مستقیم با دولت فعلی افغانستان را ندارند. یکی از گزینه های پیشنهادی طالبان، آغاز روند مذاکره با کابینه جدید است. اما از لحاظ نظری، این امر فقط پس از انتخابات ریاست جمهوری، که در ابتدا قرار بود در تاریخ 20 اپریل برگزار شود ممکن می گردد. قرار معلوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان تا ماه سپتمبر به تعویق افتاده است.
وی گفت، اجتناب طالبان از مذاکرات مستقیم با مقامات رسمی کابل این است که، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در کشور، این گروه میل ندارد دولت افغانستان را که از نظر آنها غیر قانونی تلقی می گردد، پاداش دهد. همچنین خطر به میان آمدن شکاف در صفوف این گروه نیز مانع مذاکرات می گردد.
نثار گفت: «اکنون طالبان معتقد اند که مذاکرات مستقیم، و ایجاد چنین تماس ها در شرایط کنونی به معنی دادن یک "پاینت" خوب به دولت افغانستان است.دلیل دیگر این است که مذاکرات مستقیم با مقامات رسمی کابل می تواند منجر به شکاف میان رهبران طالبان شود، زیرا اکثریت اعضای این گروه، از جمله فرماندهان میدانی و نمایندگان عادی آن، از به رسمیت شناختن دولت کابل امتناع می ورزند، این دولت را دست نشانده و طرفدار امریکا می دانند و هیچگونه تماس با این دولت را مجاز نمی شمارند».
وی خاطر نشان ساخت که به ویژه در شرایط کنونی این امر حائز اهمیت است، زیرا وضعیت فعلی افغانستان طوری است که طالبان کمی کمتر از نیمی از کل قلمرو کشور را کنترل می کند. و بر اساس برخی برآورد ها شمار آنها در افغانستان 35 هزار نفر قلمداد شده است.
عمر نثار پیش از این ابراز داشت که، دولت کابل آماده است تا عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان را برای دومین کنفرانس بین الافغانی برای جستجوی راه حل و فصل صلح آمیز به قطر بفرستد، اما نمایندگان جنبش طالبان مخالف اشتراک مقامات رسمی کابل در این کنفرانس هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала