عنقریب عربستان مجهز با انرژی هستوی میشود+عکس

عضو شوید
تصاویر قمر مصنوی نشان می‌دهد ساخت اولین ریاکتور هستوئ عربستان سعودی در ریاض رو به پایان است.

به گزارش اسپوتنیک، براساس تصاویری که "گوگل ارث" منتشر کرده است، مرکز تحقیقات این مجمتع در ضلع جنوب غربی شهرک علم و تکنالوژی ملک عبد العزیز در ریاض واقع شده است. این تصاویر نشان می‌دهد که پروگرام هستوی عربستان در حال پیشرفت است و ساخت یک سازه عمودی که سوخت اتمی در آن قرار دارد، رو به پایان است.
به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، روند تکمیل این استیش باعث نگرانی کارشناسان منع گسترش تسلیحات هستوی شده است زیرا عربستان هنوز معاهده ها و پیمان های بین المللی مربوط به عدم استفاده از برنامه های هستوی غیر نظامی برای اهداف تسلیحاتی را امضا نکرده است. همه کشورهایی که به انرژی هستوی دست یافته اند، این معاهده را امضا کرده اند و تا وقتی که تدابیر نظارتی جدید با آژانس بین المللی انرژی هستوی در وین هماهنگ نشود، مواد سوخت این استیشن تأمین نخواهد شد.

یینیس ستولتینبیرگ سرمنشی ناتو - اسپوتنیک افغانستان
سرمنشی ناتو اعلام داشت که پیمان از سلاح هستوی صرفنظر نخواهد کرد

بلومبرگ همچنین می نویسد: اگر چه سعودی آشکارا رغبت خود برای داشتن یک استیشن اتمی را اعلام کرده بود، اما هنوز کسی چیز زیادی درباره آنچه سعودی در این استیشن انجام خواهد داد، نمی‌داند. از این رو بسیاری از کارشناسان حوزه منع گسترش تسلیحات، فعالیت‌های هسته‌ای سعودی را به دلیل اظهارات رسمی این کشور درباره تلاش برای دستیابی به بمب اتمی دنبال می‌کنند.
رابرت کلی، از مدیران پیشین آژانس بین المللی انرژی هستوی و مدیر پژوهشگاه نظارت از راه ‌دور وزارت انرژی امریکا گفت: به احتمال بسیار زیاد این تصاویر، متعلق به اولین استیشن اتمی در کشور است و این یعنی که عربستان باید تعهدات لازم را انجام دهد.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پیش از این گفته بود: اگر ایران به عنوان رقیب عربستان در منطقه به سلاح هستوی دست پیدا کند، عربستان هم برای دستیابی به این سلاح تلاش خواهد کرد.
این اظهارات باعث نگرانی ناظران برنامه های هستوی شده است زیرا آنها امکان بازدید از سایت های هستوی ایران را دارند در حالی که این امکان در عربستان وجود ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала