داوودزی از تلاش حکومت برای ایجاد یک « اجماع سیاسی وسیع» سخن گفت

© Photo / MUD / MUDمحمد عمر داوودزی
محمد عمر داوودزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عمر داوودزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح می‌گوید که حکومت و سیاسیون در حضور نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان، روی برگزاری یا عدم برگزاری نشست قطر، فردا تصمیم خواهند گرفت.

 به گزارش اسپوتنیک، محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی خاص رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح می‌گوید که تلاش می‌شود که پیش از برگزاری لویه جرگه‌ مشورتی صلح، یک اجماع سیاسی وسیع زیر چتر دولت با احزاب سیاسی به‌وجود بیاید.
آقای داوودزی امروز در نخستین نشست خبری کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح گفت که آن‌ها با احزاب سیاسی نشست‌وبرخاست دارند و تمام ملاحظات برحق احزاب سیاسی را در روند کاری‌شان درنظر گرفته و به آن اهمیت می‌دهند.
او همچنان افزود که یکی از مشخصه‌های برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح همه‌شمول بودن آن است و تمام پیشنهادات و انتقادات احزاب سیاسی نیز درنظر گرفته خواهد شد.
رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح علاوه کرد که رهبری حکومت با اقشار سیاسی و امریکا در مورد نشست قطر و لویه جرگه مشورتی صلح بحث کرده است. به گفته‌ی او، «با اقشار سیاسی و امریکا در مورد این که آیا اول با طالبان در قطر نشسته و به لویه جرگه شرکت کنند و یا اول لویه جرگه برگزار شود بعد با طالبان در قطر بنشینند» صحبت شده است.
داوودزی در مورد دیدار زلمی خلیل‌زاد با رهبران حکومت و اقشار سیاسی نیز گفت که آقای خلیل‌زاد معلومات کافی از پیشرفت‌ها در روند صلح را در میان گذاشته و به سوال‌هایی زیادی پاسخ داده است.
آقای داوودزی در عین حال تأکید کرد که هنوز هم برخی سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود. به گفته‌ی او، «روابط خوب با امریکا ضرور است و برای روابط خوب شریک ساختن معلومات نیز ضروری است».
رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح در این نشست در مورد میکانیزم برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح نیز معلومات داده و گفت که این جرگه با مشخصه‌های همه‌شمول بودن و حضور دست‌کم 30 درصدی زنان برگزار می‌شود.
او گفت که تمام اعضای شوراهای ولایتی، مجلس سنا و آن تعداد از اعضای مجلس نمایندگان که در انتخابات پارلمانی اخیر برنده اعلام شده‌اند، در جمع اعضای جرگه مشورتی صلح شامل می‌باشند که با این وجود اعضای لویه جرگه صلح بیش از 2500 نفر خواهند بود.
این در حالیست که زلمی خلیلزاد نسبت به برگزاری جرگه مشورتی صلح با تردید سخن گفته و از ایجاد نشدن مشکل جدید از سوی حکومت درچهارچوب این جرگه ابراز امیدواری کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала