نقش "سیا" در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان فاش شد

© REUTERS / Larry Downingنقش "سیا" در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان فاش شد
نقش سیا در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان فاش شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه انگلیسی دیلی استار با نشر یک گزارش افشا کرد که تمام مراحل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان طی دهه ۱۹۸۰ میلادی زیر نظر سازمان اطلاعات خارجه امریکا موسوم به سیا انجام می‌شد.

به گزارش اسپوتینک به نقل از خبرگزاری فارس، به دنبال کشته شدن بسیاری از جوانان امریکایی به علت مصرف بیش از اندازه ماده مخدر هیروئین، به تازگی تحقیقاتی توسط روزنامه دیلی استار صورت گرفته که نشان می‌دهد سرچشمه تولید و توزیع بسیاری از مواد مخدر در کشور امریکا به دست سازمان اطلاعات خارجی این کشور یعنی سیا صورت می‌گیرد.

علاوه بر این به دنبال کشته شدن کورت کابین، خواننده معروف امریکایی، جان پوتاش، نویسنده در مقاله‌ای عنوان کرد که بسیاری از خوانندگان امریکایی به علت تبلیغ ایدئولوژی‌های چپ‌گرای خود به شدت تحت نظارت سازمان سیا قرار داشتند.

سیگار: امریکا 5 ماه می‌شود که کارخانه‌های تولید مواد مخدر طالبان را هدف قرار نداده است - اسپوتنیک افغانستان
سیگار: امریکا 5 ماه می‌شود که کارخانه‌ های تولید مواد مخدر طالبان را هدف قرار نداده است

جان پوتاش همچنین افشا می‌کند که در دهه ۱۹۸۰ سازمان سیا امریکا بعد از قاچاق مواد مخدر از افغانستان آن را به داخل کشور وارد کرده و سپس خود میان خوانندگان و چهره‌های مشهور توزیع می‌کرد.

جان استاکول، مامور سابق سازمان سیا نیز در گفت‌وگو با دیلی استار افشا می‌کند که سازمان اطلاعات امریکا بخش عمده مواد مخدر افغانستان را به بیرون قاچاق کرد و در حقیقت تجارت هیروئین به دست نیروهای این سازمان هدایت می‌شود.

در این گزارش ادعا شده است که حکمتیار با سیا در قاچاق مواد مخدر دست داشته است.

جان استاکول در ادامه می‌افزاید، در دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ تمام هیروئین مصرفی امریکا توسط سازمان سیا در افغانستان تامین شده و سپس به امریکا منتقل می‌شد.

جان استاکول همچنین می‌گوید، گلبدین حکمتیار رئیس سابق حزب اسلامی افغانستان برای مقابله با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمان ورود ارتش سرخ به افغانستان بیش از ۶۰۰ میلیون دالر از امریکا پول دریافت کرده است.

به گفته استاکول، حکمتیار همچنین نقش عمده‌ای در روند تولید مواد مخدر در منطقه داشته است، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی خود در افغانستان نیازمند بودجه مالی بود که با همکاری سازمان سیا از طریق قاچاق مواد مخدر این بودجه تامین می‌شده است.

به نوشته دیلی استار، سازمان جاسوسی امریکا چشمان خود را بروی تجارت مواد مخدر از افغانستان به این کشور بسته و با افزایش تجارت نیاز به بازار جدید احساس می‌شد که خوانندگان و موسیقی آنها در اولویت قرار گرفتند.

این در حالی است که امریکا ۹ میلیارد دالر در طول سال‌های گذشته برای مبارزه با مواد مخدر هزینه کرده، اما نتیجه کار افزایش تولید این مواد در طی سال‌های گذشته بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала