سیرن میخواهد تسریع کننده نو بسیار قوی ذرات بسازد

© Photo / Image Editor/CERNسیرن میخواهد تسریع کننده نو بسیار قوی ذرات بسازد
سیرن میخواهد تسریع کننده نو بسیار قوی ذرات بسازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لاسی بیورنستادت (Lasse Biørnstad) در نشریه Forskning (ناروی) می نویسد، پروژه نو سیرن (CERN) عبارت از اعمار میکانیزم می باشد که، نسبت به دستگاه موجود، چهار برابر بزرگتر و ده برابر قوی تر خواهد بود. این بطور مشخص برای چه ضرور است؟

کلایدر بزرگ ادرونی — شاید، یکی از معمایی ترین دستگاه ها در جهان باشد. این دستگاه در تونل دایروی به طول 27 کیلومتر در سرحد بین فرانسه و سویس قرار دارد و وظیفه عمده آن اینست، تا کوچکترین ذرات کائینات را باهم تصادم دهد.

این میکانیزم در تمام جهان در سال 2012 زمان شهرت یافت، وقتیکه سیرن (سازمان اروپایی در باره تحقیقات هستوی) راجع به بوزون هیگس اعلام داشت. تیوری راجع به موجودیت این ذره ابتدایی چند دهه قبل بوجود آمد، محاسبات ریاضیکی که برای مودل استندرد ذرات ابتدایی استفاده میشد، پیشنهاد میکردند که این ذره وجود دارد، اما قبل از کلایدر بزرگ ادرونی آن را هیچکس ثبت کرده نمی توانست.

و حالا سیرن راجع به پلان های آینده صحبت نموده است. تجارب به واسطه کلایدر بزرگ ادرونی از سال 2009 با وقفه های تجدید میکانیزم انجام میشدند. حالا چنین وقفه وجود دارد و کلایدر بزرگ ادرونی را یکبار دیگر در سال 2021 فعال میکنند که بعد از آن چند دهه کار خواهد کرد.

اما پروژه های موجود تا اندازه بزرگ اند که سیرن (سازمان اروپایی در باره تحقیقات هستوی) طی چندین سال پیشنهاد راجع به اعمار وارث کلایدر بزرگ ادرونی را مطالعه میکند. و اکنون کارمندان سازمان جهت دادن معلومات راجع به دیدگاه شان در باره آینده آماده می باشند.

حالا آن را کلایدر آینده دورانی (Future Circular Collider, FCC) می نامند، پلان ها راجع به اعمار آن در جنوری سال 2019 اعلام شدند. کلایدر آینده دورانی تا اندازه زیادی، نسبت به تسریع کننده های فعلی، بزرگتر و قوی تر است. فعلاً این فقط پلان است و آن را هنوز تصویب نکرده اند. اگر پلان تحقق یابد، تجارب در کلایدر آینده دورانی در سال های 2040 آغاز خواهند شد.

به اساس معلومات سیرن، بهای مجموعی ساختمان اندکی بیش از 200 میلیارد کرون (بیش از 5،1 تریلیون روبل — تبصره مدیریت مسوول) خواهد بود. تمویل این پروژه را در جریان چند سال کشورهای عضو سازمان بر عهده خواهند داشت. ناروی — یکی از 22 کشور است که در سیرن عضویت دارد و در سال 2019 این کشور تقریباً 240 میلیون کرون (بیش از 8،1 میلیارد روبل) سرمایه گذاری میکند.

اما برای چه تسریع کننده ذرات ضروری است و دانشمندان به دستیابی بر چه توسط آن امید بسته اند؟

کلایدر آینده دورانی در همان تونل جابجا خواهد شد که در آن تسریع کننده قبلی ذرات قرار داشت، در آن اصلاً دستگاه نو جابجا خواهند کرد. کار دستگاه قبلی در سال 2000 متوقف شد.

ولی برای کلایدر آینده دورانی تونل کاملاً جدید به طول 100 کیلومتر اعمار خواهد شد. تسریع کننده ذرات از برکت افزایش طول ذرات را با قوت زیادی باهم تصادم خواهد داد.

اندرس کویلستادت (Anders Kvellestad)، فزیکدان که در عرصه ذرات ابتدایی تخصص دارد و در کالج امپراطوری لندن کار میکند، معلومات داد:«صدها سال تصادم پارچه های کوچک با قوت زیاد، شاید، مهمترین میتود تجربوی مطالعه ساختار و ترکیب ماده باشد».

به کمک آن میتوان اثرات کوانتی ذرات کاملاً جدید نامعلوم، در عین حال بدون مشاهدات مستقیم، کشف کرد.

فزیک نو؟

علاوه بر تجارب دیگر که با تصادم الکترون ها و هسته های اتم های سرب مربوط اند، بعداً اعمار میکانیزم بسیار قوی در نظر است که به کمک آن پروتون ها با پروتون ها تصادم کرد.

این واقعاً چیزی به دست خواهد داد؟

سابینی هوسیفیلدر(Sabine Hossenfelder)   فزیکدان آلمانی — یکی از منقدین ادامه ساختمان کلایدر آینده دورانی است. او کتاب راجع به این نوشته که فزیکدانان بیش از حد از «زیبایی» معادلات نگران اند.

او در سرمقاله در روزنامه «نیویارک تایمز» این پروژه را، منجمله، به خاطری انتقاد میکند که سیرن آن را با همان وعده ها پیشنهاد میکند که قبل از کلایدر بزرگ ادرونی میداد: یافتن ماده تاریک و معلوم نمودن منشای کائینات.

هوسیفیلدر میگوید که چنین نتیجه را به هیچ وجه نمی توان تضمین کرد. فزیکدانان تقریباً معتقد بودند که به کمک کلایدر بزرگ ادرونی بوزون هیگس را خواهند یافت، مگر حالا آنها چنین اهداف بسیار امیدوارکننده ندارند.

کویلستادت میگوید:«در تاریخ فزیک چند مثال وجود دارد که هیچکس پیشبینی نکرده بود». به گفته کویلستادت، از برکت تسریع کننده نو ذرات دانشمندان میتوانند ذرات نامعلوم را بهتر تحقیق و اندازه گیری کنند.

بیورن سامسیت محقق مرکز تحقیقات بین المللی ایکالوژیکی و اقلیمی (Cicero) به نشریه Forskning معلومات داد:«هیچگونه تردید در این مورد وجود ندارد که مسیر بعدی تحقیقات فزیک ذرات ابتدایی از طریق میکانیزم های بزرگ می گذرد. سوال اینست که آیا زمان اعمار آن فرار رسیده یا باید توجه بر چیزهای دیگر متمرکز گردد».

او در عین حال عقیده دارد که تجربه را میتوان در چوکات پروژه های دیگر ادامه داد. اما باور دارد که تسریع کننده های بزرگ در هر صورت اعمار خواهند شد.

او می افزاید:«چنین میکانیزم باید اعمار شود و آن اعمار خواهد شد، مگر، آیا حالا بسیار زیاد قبل از وقت نمی باشد؟»

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала