فرمانده روسی جنگ پنجشیر: غیرت و مهمان نوازی مردم افغانستان را فراموش نمی‌کنم+عکس

© Photo / بنیاد شهید احمد شاه مسعودفرمانده روسی جنگ پنجشیر: غیرت و مهمان نوازی مردم افغانستان را فراموش نمی‌کنم
فرمانده روسی جنگ پنجشیر: غیرت و مهمان نوازی مردم افغانستان را فراموش نمی‌کنم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمانده نیروهای شوروی سابق در جنگ پنجشیر می‌گوید که غیرت و مهمان‌نوازی مردم افغانستان را فراموش نمی‌کند.

جنرال افگینی واسیلویچ، در یک مصاحبۀ اختصاصی با آژانس اسپوتنیک در مورد غیرت و مهمان نوازی مردم افغانستان ابراز نظر کرد:

«من قبل از خدمت در افغانستان، معاون فرمانده فرقه در روسیه بودم که در ماه می سال 1984 به صفت مشاور فرقه 8 پیاده به افغانستان اعزام شدم و بیش از 2 سال آنجا ایفای وظیفه کردم. شخصاً در جنگ های افغانستان و بالخصوص در دره پنجشیر شرکت نموده ام، خاطرات تلخ و شیرین را از افغانستان با خود دارم. من شخصاً در عملیات‌های محاربوی پنجشیر حضور داشتم و بیش از 500 روز در این منطقه بودم و تا منطقه شاه مردان قومانده عملیات تعرضی نیروها را به عهده داشتم». 

این جنرال جنگ‌دیده روسی گفت که در مجموع، اراضی افغانستان برای تعرض بسیار دشوار است، اما برای دفاع بسیار موثر می باشد و این خود یکی از دلایل پیروزی مردم افغانستان در جنگ با اجنبی‌ها است و هیچ قدرتی نمی تواند در صورت مقاومت مردم این سرزمین در جنگ علیه مردم افغانستان پیروز شود:

«در مورد دره پنجشیر باید گفت که از دیدگاه علوم نظامی اراضی کوهی بسیار مشکل و برای پیشرفت نیروها بسیار دشوار می باشد. در صورت مقاومت مردم محل، تعرض کننده تلفات زیاد را متحمل میگردد. بنابراین  ما حین عملیات تصفویوی تلفات زیاد را در پنجشیر متحمل شدیم».

جنرال روسی گفت که برعلاوه در عملیات های محاربوی مانند ولایت غزنی، گردیز، خوست و حتی جلال آباد نیز سهم  شرکت نموده است و در میدان جنگ رفقای زیاد مبارز خود را  از دست داده است برایش بسیاردردناک است.

بریدجنرال افگینی واسیلویچ در پاسخ به سوال در مورد روحیه و شیوۀ زندگی مردم افغانستان ابراز نطر نموده گفت:

«افغانها را مردم بسیار شجاع  در میدان جنگ، مهربان در رفاقت و مهمان نواز در خانه شان دیدم».

وی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: «افغانستان برای ما —کشور عجیب و غریب، معجزه انگیز، دارای روحیه، استواری و توانایی است. من فکر می کنم که ما مسوولیت خود را در مقام کشور و مردم خود صادقانه اجرا نمودیم و به مردم افعانستان خیانت نکرده‌ایم و وجدان ما پاک است. فکر می کنم اعزام نیروهای شوری به افغانستان در آنزمان ضروری بود».

واسیلویچ افزود که هر دو جناح درگیر در افغانستان مردانه جنگیدند، بگذار تاریخ حکم نماید که کی حق بجانب بود و کی نبود.

من بعداً از  افغانستان، در کشورهای دیگری مانند موزمبیق، انگولا، یوگوسلاویا و بعضی ماموریت ها در چوکات ملل متحد وظایف نظامی را انجام دادم. هر کشور از خود خصوصیات خاص را دارد. ولی افغانستان کشور فراموش ناشدنی است. من تمام لحظات جنگ و ماموریت خود در افغانستان را بیاد دارم.

افگینی واسیلویچ در اخیر در ارتباط با دوستان افغان خود گفت که هنوز هم با بعضی از قوماندانان و آمرین سیاسی قطعات که در افغانستان همکار بودند، تماس دارد و گاه گاهی در مسکو با هم نشست می‌کنند و آنروز ها را بیاد می آورند

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала