پایان سیمینار بین‌المللی علمی-تحقیقی سید جمال‌الدین

© K. Bezhanپایان سیمینار بین‌المللی علمی-تحقیقی سید جمال‌الدین
پایان سیمینار بین‌المللی علمی-تحقیقی سید جمال‌الدین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز سیمینار بین المللی علمی-تحقیقی نخستین علمبردار نهضت های اسلامی معاصر به پایان رسید.
اهدای مدال علامه سید جمال الدین به داکتر احمد سرمست رئیس انستیتوت موسیقی ا - اسپوتنیک افغانستان
اعطای مدال علامه سید جمال الدین افغان به داکتر احمد سرمست از سوی رئیس جمهور

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، سیمینار علمی-تحقیقی زیر نام «سید جمال‌الدین افغان، علمبردار آزادی و تجدد» که از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل و کنر راه‌اندازی شده بود، امروز به پایان رسید.

در این سیمینار شماری از دانشمندان ترکی و هندی نیز اشتراک کرده بودند.

رسول باوری، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: سید جمال‌الدین افغان یک شخصیت مبارز بود و اعتقاد داشت که می‌توان از مسیر علم به انسان خدمت کرد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ، هفتۀ روان را هفتۀ فرهنگی نامیده است. در این هفته در کنار سیمینارهای علمی، نمایشگاه‌های آثارباستانی و نقاشی نیز راه‌اندازی شده است.

یادآوری می کنیم، که محمد جمال الدین پسر سید صفدر در سال 1254 هجری قمری مطابق با 1838 میلادی در اسعد آباد کنر افغانستان پا به عرصه وجود گذاشت. پدر و مادر سید جمال الدین از طبقه متوسط جامعه افغانستان بوده ولی به خاندان بسیار مشهور مملکت خویش منسوب بود که به شرف نسب و علوی حسب امتیاز داشت. نسب این خانواده معروف به سید علی ترمذی مشهور رسیده و چند واسطه به حسین ابن علی (ع) می رسد. این خاندان تا زمان حکومت دوست محمد خان در ولایت کنر که در آن زمان یکی از ولسوالی های جلال آباد افغانستان بود حکمرانی می کردند، که دوست محمد خان حکومت کنر را از دست ایشان بیرون کرد و ایشان را از کنر به کابل آورد.

© K. Bezhan سید جمال الدین در مسکو
سید جمال الدین در مسکو  - اسپوتنیک افغانستان
سید جمال الدین در مسکو

سید جمال الدین در سال 1887 از ایران به روسیه سفر کرد و هدف این سفرش آشنا ساختن روسیه با مشکلات 60 میلیون مسلمان هند که مخالف بریتانیا در آن زمان بودند، بود. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала