مساعدت مالى عربستان به پروژه تاپى

© AFP 2023 / Noah Seelamمساعدت مالى عربستان به پروژه تاپى
مساعدت مالى عربستان به پروژه تاپى - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشور شاهی عربستان سعودى خواهان مساعدت مالى در پروژه تاپى است.

به گزارش اسپوتنیک به اشاره به رسانه هاى عربستان سعودى، در حال حاضر مطالعات اين كشور روى چگونگى همكارى هاى مالى و سرمايه گذارى در پروژه انتقال خط لوله گاز "تاپى" جريان دارد. در اين پروژه كشور هاى تركمنستان، افغانستان، پاكستان و هند سهيم استند.
خالد الفالح وزير انرژى، صنعت و معادن عربستان سعودى در گفتگو با يك روزنامه اين كشور گفت است كه،" عربستان سعودى از پروژه انتقال گاز مايع كه از تركمنستان به هند منتقل ميشود حمايت ميكند".
در اين اواخر عربستان سعودى در تلاش ترقى و ترويج سرمايه گذارى مشترك در بخش هاى انرژى، معدن، نفت و گاز در مناطق كسپين ميباشد.
پروژه تاپى يكى از پروژه هاى مهم در بخش انرژى بوده كه افغانستان در اين پروژه نقش مهم و حياتى را در انتقال اين خط لوله گاز از آسياى مركزى به آسياى جنوبى دارد.
پروژه ٧،٦ بيليون دالرى تاپى در سال ١٩٩٥ توسط تركمنستان طرح شد كه بيش از ٣٣ ميليون متر كيوبيك گاز طبيعى تركمنستان را از طريق افغانستان به پاكستان و بعد به هند انتقال ميدهد.
گفتنی است، با بهره برداری از پروژه تاپی، افغانستان سالانه از این پروژه، بیش از چهار صد میلیون دالر حق ترانزیت گاز بدست خواهند آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала