قذافی 30 میلیون دالر در پناه گاه جیکوب زوما پنهان کرده بود

© Sputnik / Andrey Steninقذافی 30 میلیون دالر در پناه گاه جیکوب زوما پنهان کرده بود
قذافی 30 میلیون دالر در پناه گاه جیکوب زوما پنهان کرده بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایرین کونوی-سمیت (Erin Conway-Smith) در نشریه The Times(انگلستان) می نویسد، راجع به 30 میلیون دالر قبلاً امسال زمان معلوم گردید، وقتیکه این پول را از حفاظت گاه در مقر زوما در ناکاندلی به شاهی همجوار اسواتینی، سوازیلند قبلی، انتقال میدادند. در این باره نشریه «سندی تایمز» افریقای جنوبی خبر داده است.

طبق شایعات، قذافی پول را به زوما جهت نگهداری اندکی قبل از مرگ خود داده بود — شورشیان دیکتاتور لیبیا را در اکتوبر سال 2011 به قتل رساندند. قبلاً جیکوب زوما (Jacob Zuma) 76 ساله اعلام میداشت که او هیچگونه معلومات راجع به پول قذافی ندارد.

بعد از مرگ قذافی حکومت لیبیا یکبار دیگر جهت بازگرداندن پول های تلاش بعمل آورد که در خارج نگهداری میشدند. حکومت نو عقیده داشت که این پول ملکیت دولت است که باید برگردانده شود. ولی به موفقیت این تلاش ها دوام مبارزه بین گروه های مسلح به خاطر حق کنترول نمودن کشور و ثروت های نفتی آن مزاحمت میکرد. طبق برخی معلومات، مقامات لیبیا به سیریل رامافوزا (Cyril Ramaphosa) رئیس جمهور افریقای جنوبی جهت کمک نمودن در جستجوی پول مراجعه کردند. رامافوزا بر این اطلاعات هیچگونه تبصره نمی کرد. در تاریخ 3 مارچ رامافوزا 66 ساله به پایتخت استاواتینی یکجا با وزیر امنیت دولتی و وزیر خارجه برای انجام مذاکرات با پادشاه ماسواتی  III، رئیس خانواده سلطنتی، آمد. اینکه موضوع جروبحث ها چه بود، خبر داده نشد. طوریکه رسانه ها می نویسند، رامافوزا یکبار دیگر با پادشاه در میدان بین المللی تامبو در ژوهانسبورگ ملاقات نمود.

زوما که علیه او اتهام فساد به ارتباط یک معامله راجع به خریداری سلاح وارد شده بود، به پرداخت مستقلانه تمام خساره به اساس حکم محکمه بعد از آن مجبور شد، وقتیکه در اواخر سال گذشته محکمه فیصله نمود که مالیه دهندگان افریقای جنوبی نباید مخارج دفاع او را بپردازند.

طی چند سال اخیر بشیر صالح، رئیس سابق فوند رفاه ملی لیبیا که بنام «بانکدار قذافی» یاد میشود، چند بار در افریاقی جنوبی، از جمله در گردهمایی اقتصادی، دیده اند. در سال گذشته او به ضرب گلوله در جریان غارت در منطقه معتبر ژوهانسبورگ زخمی شده بود.

طبق گزارش کمیسیون ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2017، بخش زیادی پول های ناپدیدشده لیبیا در کشورهای افریقایی قرار دارند. در این گذارش راجع به تلاش های اتخاذشده در سال 2013 جهت استفاده از پول های پنهان شده لیبیا برای خریداری زرهپوش ها و هلیکوپترها ضربتی ساخت کمپنی «دینیل» افریقای جنوبی صحبت شده است.

در سال 2013 حکومت افریقای جنوبی خبر داد که 10 میلیارد رانت (در حدود 540 میلیون پوند استرلینگ) را مطابق مطالبات سازمان ملل متحد مسترد میکند.

زوما با قذافی راوبط نزدیک داشت. در ماه می سال 2011 او به طرابلس به اساس هدایت اتحادیه افریقایی آمد، تا جهت عقد موافقت نامه صلح تلاش نماید. افریاقی جنوبی تحت رهبری زوما ضربات هوایی ناتو بر لیبیا را قاطعانه محکوم نموده بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала