وقوع کودتای نظامی در سودان؛ رئيس‌جمهور و وزیران برکنار شدند

© AFP 2023 / CHARLES LOMODONG / cdsوقوع کودتای نظامی در سودان؛ رئيس‌جمهور و وزیران برکنار شدند
وقوع کودتای نظامی در سودان؛ رئيس‌جمهور و وزیران برکنار شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظامیان سودانی برکناری رئيس جمهور و اعضای کابینه حکومت، را اعلام کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین، ارتش سودان تصمیم گرفته است که رئيس‌جمهور البشیر را از تمام وظایفش سبک دوش ساخته و اعضای کابینه حکومت را برکنار سازد.

این شبکه با استناد بر منابع اش خبر داده است که ارتش سودان تصمیم گرفته است تا با برگزاری یک نشست اضطراری، عمر البشیر، رئيس جمهور این کشور را از تمام وظایفش سبک دوش نموده و همچنان اعضای کابینه حکومت را برکنار سازد.

براساس اطلاعات این شبکه، ارتش ایجاد شورای نظامی که رهبری موقت کشور را به دست خواهد داشت، را اعلام می‌کند. گفته می‌شود که رهبری موقت تا یک سال ادامه خواهد یافت.

همچنان روزنامه سودانی Sudan Tribuneنوشته است که در شهر خرطوم، پایتخت سودان نشست اضطراری ستاد ارتش سودان بدون اشتراک رئيس جمهور البشیر برگزار شده است. براساس اطلاعات این روزنامه، نظامیان همچنان نشرات تلویزیونی کشور را تحت کنترول دارند: در شبکه تلویزیونی دولتی کشور "راهپیمایی‌های نظامیان" نشر می‌شود و ارتش کشور خبرداده است که به زودی "اعلامیه مهم" نشر خواهد شد.

شبکه تلویزیونی خبر داده است: "ارتش سودان تصمیم گرفته است تا عمر البشیر را از تمام وظایفش سبک دوش ساخته و همچنان معاونین و دستیارانش، و اعضای کابینه را برکنار کند".

حضور نظامیان در خیابان‌ها شهر خرطوم افزایش یافته است.

در سودان از چهار ماه بدینسو، تظاهرات مردمی جریان دارند. دلیل آغاز این تظاهرات خواست مردم برای کاهش قیمت نان بود اما پس از مدتی تبدیل به شعارها درمورد تغییر رژیم سیاسی عمر البشیر که از ۳۰ سال بدینسو این کشور را رهبری می‌کند، شد.

گفته می‌شود که در جریان تظاهرات حدود ۶۰ معترض کشته شده اند، صدها تن زخمی شده و چند هزار تن بازداشت شده اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала