کاظمی: «گزیده رباعیات بیدل» در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می شود

© AFP 2023 / Daniel Rolandکاظمی: «گزیده رباعیات بیدل» در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می شود
کاظمی: «گزیده رباعیات بیدل» در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شاعر و پژوهشگر افغانستانی مقیم ایران از آماده شدن «گزیده رباعیات بیدل» برای نمایشگاه کتاب در ایران خبر داد.
محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی‎ - اسپوتنیک افغانستان
محمد کاظم کاظمی: مولانا متعلق به همه قلمرو فارسی‌ زبانان است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمدکاظم کاظمی شاعر و پژوهشگر افغانستانی، مقیم ایران با اعلام خبر آماده شدن این کتاب گفت: مراحل تدوین کتاب  به پایان رسیده و برای چاپ رفته است. اگر خدا بخواهد و اتفاق ویژه‌ای نیفتد کتاب برای نمایشگاه کتاب آماده می‌شود. این کتاب با مقدمه سیدعلی میرافضلی توسط انتشارات سپیده‌باوران  ایران منتشر خواهد شد.

او سپس گفت: بیدل در قالب‌های مختلف شعری  کار کرده اما  تاکنون غزلیات بیدل مطرح بوده است. او در کنار غزلیاتش، حدود چهارهزار رباعی دارد. برخی از رباعیات بیدل بسیار زیبا هستند و می‌توانم بگویم او یکی از تواناترین شاعران فارسی‌زبان در حوزه رباعی است. شمار رباعیات او بسیار زیاد است اما به صورت منظم در ایران چاپ نشده، بنابراین کمتر دیده شده‌اند. به این دلیل انتشارات سپیده‌باوران تصمیم گرفت گزیده‌ای از رباعیات بیدل را منتشر کند و کار تدوین کتاب به من سپرده شده‌ است.

کاظمی که پیش‌تر کتاب «مرقع صدرنگ: صد رباعی از بیدل» را منتشر کرده است، درباره ویژگی‌های «گزیده رباعیات بیدل‌» گفت: ۶۱۸ رباعی از میان چهارهزار رباعی بیدل در این کتاب گنجانده شده است. ویژگی خاص این کتاب نسبت به دیگر گزیده رباعیات بیدل این است‌ که  بخش عمده‌ای از رباعیات  او شرح و توضیح داده شده و شرح رباعیات بیدل در این حجم بی‌سابقه است.

«گزیده غزلیات بیدل»، «گزیده دیوان بیدل» و «مرقع صدرنگ: صد رباعی از بیدل» کتاب‌هایی است که کاظمی پیش‌تر درباره بیدل دهلوی منتشر کرده است.

 او  همچنین درباره کتاب‌های تجدیدچاپی‌اش  برای نمایشگاه کتاب گفت: کتاب «شعر پارسی» که پیش‌تر هم به چند چاپ رسیده بود، دوباره تجدید چاپ شده است. همچنین چاپ دوم «روزنه» که در سال ۹۶ منتتشر شده است در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

یادآوری می کنیم، که سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ ثور در مصلای تهران برگزار می‌شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала