"اترا ـ کجاست"؛ از کجا آغاز شد و به کجا رسید؟

© Photo / ATRAاترا کجاست
اترا کجاست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارزار "اترا ـ کجاست" پس از به اوج رسیدن اضافه‌ستانی و "دزدی کریدیت" مشتریان توسط شرکت‌های مخابراتی در افغانستان، آغاز شده است.

از چندی بدینسو شماری زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان کارزار "اترا — کجاست" را به دلیل ارائه خدمات کم کیفیت و اضافه‌ستانی شرکت‌های مخابراتی، عدم نظارت لازم بر پروسه اخذ ۱۰ درصد مالیه مخابراتی و فروش سیم‌کارت‌های غیرقانونی به راه انداخته اند. این کاربران از اداره‌ی اترا که مسئولیت نظارت و رسیدگی به شکایات نسبت به کارکردهای خدمات شرکت‌های مخابراتی و انترنتی در افغانستان را به عهده دارد، خواهان رسیدگی به این مشکلات می‌باشند.

میرویس آریا، فعال مدنی و یک جوان کارآفرین برای نخستین بار پس از آنکه از تمام‌شدن غیرعادلانه انترنت در تلفونش شاکی بود، حدود دو ماه قبل، پرسش "اترا — کجاست" را در صفحه فیسبوکش مطرح کرد.


پس از آنکه یکی از کارمندان شبکه‌های مخابراتی در افغانستان با تماس با وی به "دزدی" کریدیت و انترنت موبایل مشتریان توسط یکی از شبکه‌های مخابراتی، اعتراف نمود، میرویس آریا برای نخستین بار هشتگ "اترا ـ کجاست" را استفاده کرد.

پس از آغاز این کارزار، در طول روز اول، ده‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ "اترا ـ کجاست" مشکلاتی را که در استفاده از شبکه‌های مخابراتی با آن مواجه اند، بیان نموده و به این کارزار پیوستند.

۹ روز پس از آغاز این کارزار، چند تن از کاربران معترض به دعوت رئیس اداره‌ی اترا به دفتر این اداره رفته و با رئيس و دیگر مسوولین آن دیدار و نشست مفصل سه ساعته داشتند. در این نشست مشکلات مطرح‌شده از سوی مشتریان در ۱۰ کتگوری و مرحله‌ی اول پیشنهادات طی ۹ ماده به اداره‌ی اترا سپرده شد.

پس از گذشت زمانی، اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان از کاربران فضای مجازی دعوت کرد تا با اشتراک در یک گفتمان سازنده به منظور جستجوی راه‌حل‌های مناسب همراه با نمایندگان باصلاحیت شرکت‌های مخابراتی و مسوولین اداره‌ی اترا به تعمیر وزارت مخابرات و تکنالوژی حاضر شوند.

در این گفتمان بیش از ۱۰۰ تن از اعضای کارزار "اترا ـ کجاست"، نمایندگان شرکت‌های مخابراتی و مسوولین اداره‌ی اترا شرکت ورزیدند.

آقای میرویس آریا درمورد چگونگی برگزاری این نشست که به تاریخ اول ماه اپریل سال جاری برگزار شده بود به اسپوتنیک گفت که جلسه با نمایندگان شرکت‌ها و مسوولین اترا از یک نگاه خوب و از نگاه دیگری نه چندان خوب بود، به گفته وی، دلیل خوب‌بودن آن حضور تعداد زیادی از اشتراک‌کنندگان بود، اما فیصله‌های این جلسه از جانب نمایندگان شرکت‌های مخابراتی مورد قبول قرار نگرفت. 

وی افزود که نمایندگان شرکت‌ها خواستار تعدیل فیصلهٔ ۲۰ ماده‌یی اداره‌ی اترا را به دلیل اینکه از نگاه تخنیکی مشکل و به سرمایه‌گذاری زیاد نیاز دارد، شده اند.

آقای آریا گفت: "در قسمت بلندبردن کیفیت انترنت شبکه‌ها متعهد به این شدند که سرمایه‌گذاری بیشتر بکنند تا کیفیت بلند برود و سرعت انترنت و کیفیت خدمات تلفونی بلند برود ولی یک مورد که گنگ باقی ماند این بود که پس از این اعتراض قیمت بسته‌های شان را افزایش دادند، یعنی قبلاً اگر با ۸۰۰ افغانی می‌توانستید ۴ جی بی انترنت خریداری کنید، حالا آنرا به ۳ یا ۳.۵ جی بی کاهش داده اند، که نمایندگان شرکت‌ها در این مورد به ما جوابی ندادند، اترا وعده سپرد که این موضوع را تعقیب کند".

این در حالیست که کارزار "اترا ـ کجاست" و "کریدتم را دزدی نکنید" در بین مشتریان شرکت‌های انتخاباتی همچنان جریان دارد.

به گفته آقای آریا، دور دوم گفتمان اشتراک‌کنندگان این کارزار با نمایندگان شرکت‌های مخابراتی و مسوولین اداره‌ی اترا به تاریخ ۱۵ اپریل برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала