جنایات هولناک امریکا در افغانستان

© AFP 2023 / FILES DAVID FURSTجنایات هولناک امریکا در افغانستان
جنایات هولناک امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
درست دو سال قبل از امروز نظامیان ایالات متحده در چارچوب مبارزه با گروه تروریستی داعش، قوی‌ترین بمب غیر هستوی خود را در افغانستان استفاده نمودند.

قوای هوایی امریکا در سال ۲۰۰۳ با بمب GBU-43 یا مادر همه بمب ها مجهز شدند. این بمب قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای محسوب میشود. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع پیشین ایالات هدف ساخت این بمب را نابود ساختن تأسیسات غنی‌سازی زیرزمینییورانیم ایران عنوان کرده بود.

قیمت فی واحد این بمب ۹ متره حدود ۱۶ میلیون دالر امریکایی میباشد. مادر همه بمب ها به دلیل سنگینی و بزرگی خود، بجای بمب افکن، از یک طیاره باربری ام‌سی-۱۳۰ پرتاب میشود. 

بمب متذکره به منظور وارد کردن خسارات بیشتر قبل از برخورد به زمین منفجر میگردد.

روز پنجشنبه، ۱۳ اپریل ۲۰۱۷ قوای هوایی امریکا برای نخستین بار از بزرگترین بمب غیرهسته‌ای خود در افغانستان استفاده کردند. به گفته وزارت دفاع امریکا این حمله در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار صورت گرفته وهدف اصلی آن انهدام تونل های گروه تروریستی داعش بوده است. مقامات امریکایی تاکید میکنند که در جریان این حمله دستکم سه تونل که جنگجویان داعش در آنجا پناه گرفته بودند، کاملا نابود شدند.

پس از مدتی حکومت افغانستان ضمن تایید پرتاب مادر همه بمب ها بر ولسوالی اچین ولایت ننگرهار اعلام کرد که دستکم ۹۰ جنگجوی گروه تروریستی داعش در این انفجار کشته شده‌اند. 

از سوی دیگر جان نیکلسون، قومندان نیروهای ناتو در افغانستان استفاده از مادر بمب ها را یک اقدامی تاکتیکی عنوان کرد و گفت: «بمبی مناسب برای هدفی مناسب استفاده شده است. میخواهم به مردم افغانستان اطمینان دهم که نیروهای ما تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز تلفات غیرنظامی انجام داده اند.»

تاثیرات منفی مادر بمب بالای صحت و روان مردم ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
تاثیرات منفی "مادر بمب" بالای صحت و روان مردم ننگرهار

پرتاب این بمب، واکنش های متفاوتی در پی داشت. به طور مثال، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان این اقدام ایالات متحده را به شدت محکوم کرد.

کرزی: «این نه تنها نقض حاکمیت ملی، بی احترامی به خاک، بی احترامی به محیط زیست ما بود؛ بلکه عواقب برای دهه های آینده دارد.» 

به باور آقای کرزی این منطقه دیگر قابل زیست نیست، زیرا که آب و خاک این منطقه آلوده شده و ساکنان آن تا ۵۰ سال آینده نیز از اثرات این بمب رنج خواهند برد. 

۱۷ اکتوبر ۲۰۰۱ ایالات متحده امریکا و متحدین اش در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر عملیات «صلح پایدار» را در افغانستان آغاز کردند. با گذشت ۱۷ سال امریکا هنوز هم در افغانستان حضور نظامی دارد و سالانه میلیاردها را صرف این جنگ میکند.

بر اساس گزارشات سازمان حقوق بشر و نهادهای مدنی در افغانستان، از آغاز حضور ایالات متحده و متحدین اش در افغانستان تاکنون هزاران غيرنظامی کشته و ده‌ها هزار تن ديگر زخمى شده اند.

آژانس خبری اسپوتنیک در دومین سالگرد پرتاب مادر همه بمب ها به خاک افغانستان، نگاهی به شماری از جنایات امریکا در افغانستان انداخته است.

«امریکایی‌ها در افغانستان؛ «آنها مانند گروه‌های تررویستی عمل می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
امریکایی‌ها در افغانستان؛ «آنها مانند گروه‌های تررویستی عمل می‌کنند»

بمباران قریه عزیزآباد ولسوالی شیندند ولایت هرات

روز جمعه، ۲۱ اگست ۲۰۰۸ قوای هوایی ایالات متحده قریه عزیزآباد ولسوالی شیندند، هرات را بمبارن نمود. بر اساس آمار سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان، بیش از ۹۰ غیرنظامی در نتیجه این حمله جان باخته اند. 

اما نظامیان امریکا با انتشار نتایج تحقیقات خود درباره بمباران قریه عزیزآباد، شمار کشته شدگان غیرنظامی را هفت نفر اعلام کردند.

در خبرنامه اردوی ایالات متحده آمده است: «تحقیقات نشان میدهد که در این عملیات ۳۰ تا ۳۵ جنگجوی طالب، منجمله یک قومندان شناخته شده طالبان به نام ملا صدیق کشته شدند. ۵ تا ۷ غیرنظامی در این عملیات جان خود را از دست دادند، ۲ غیرنظامی دیگر که زخمی شده بودند از سوی نیروهای ائتلاف مورد درمان قرار گرفتند.»

از سوی دیگر مقامات سازمان ملل متحد گفته اند که ویدیوئی از این بمباران در دسترس آنها قرار گرفته است که نمایانگر آن است که در این حمله بیش از ۹۰ غیرنظامی، به شمول ۶۰ کودک کشته شده اند.

افغانستان و دو سال فراز و نشیب با دولت ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان و دو سال فراز و نشیب با دولت ترامپ

حمله هوایی به مراسم عروسی در ولسوالی شاه ولی کوت کندهار 

روز دوشنبه، ۵ نوامبر ۲۰۰۸، مقامات ولایت کندهار از حمله قوای هوایی امریکا به یک محفل عروسی در ولسوالیشاه ولی کوت این ولایت خبر دادند.

به گفته مقامات ولایت کندهار در نتیجه این حمله ۳۷ غیرنظامی و ۲۶ جنگجوی گروه طالبان کشته و ده ها غیرنظامی دیگر به شمول عروس مجروح گردیده اند. 

ساکنان محل میگویند که نیروهای امریکایی در جریان درگیری با جنگجویان طالب در ولسوالی شاه ولی کوت خواستار حملات هوائی شدند. طیارات امریکا یک خانه رهایشی را که در آن محفل عروسی جریان داشت را بمباران کردند.

حمله هوایی به شفاخانه داکتران بدون سرحددر کندز

روز شنبه، ۳ اکتوبر ۲۰۱۵ شفاخانه داکتران بدون سرحد در ولایت کندز هدف یک سلسله حملات هوایی نظامیان امریکایی قرار گرفت. 

این حملات ۴۳ کشته برجا گذاشت. سازمان "MSF" (داکتران بدون سرحد) اعلام کرد که ۱۴ کارمند این سازمان نیز در میان قربانیان این رویداد میباشد.

افزون براین، در حمله قوای هوایی امریکا به شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز ۱۰ غیرنظامی زخمی و ساختمان این شفاخانه به گونه کامل ویران شد.

جنرال جوزف ویتال، قوماندان قوای مرکزی امریکا هنگام ارائه نتایج بررسی هایش درباره این رویداد گفت که حمله بالای شفاخانه داکتران بدون سرحد جنایت جنگی نه بلکه یک اشتباه بوده‌ است.

سازمان حقوق بشر افغانستان و انجمن داکتران بدون سرحد در واکنش به انتشار نتایج بررسی نیروهای امریکایی اعلام کردند که این نتایج به برای آنها و نه هم برای خانواده های قربانیان این حادثه قابل قبول نیست.

مخالفت محکمه بین المللی جزایی با تحقیقات درباره جنایت جنگی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مخالفت محکمه بین المللی جزایی با تحقیقات درباره جنایت جنگی در افغانستان

استفاده از سلاح الکترومغناطیسی

اکتیو دینایل سیستم (ADS) یکی از چندین سلاح های است که در چارچوب پروژه «سلاح های غیر کشتاری» توسط نیروهای مسلح امریکا ساخته شده است.

این سلاح با تابش امواج الکترومغناطیسی پوست بدن را هدف قرار میدهد. پس از تماس امواج با پوست، ۸۳٪ انرژی این امواج توسط لایه بالایی پوست جذب میشود و موجب ایجاد درد شدید بدون هیچ گونه آسیب میگردد.

هرچند این سلاح به گونه ای طراحی شده که هیچگونه عارضه ی جانبی نداشته باشد اما آزمایشات نشان داد که این امواج سبب سوختگی پوست میگردد.

اکتیو دینایل سیستم (ADS) در سال ۲۰۱۰ به افغانستان فرستاده شد. هرچند جزئیات در مورد استفاده این اسلحه در خاک افغانستان ارائه نشده و تاکنون محرم نگهداری میشود، مقامات امریکایی میگویند که سلاح متذکره بدون استفاده به ایالات متحده بازگردانده شد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала