هیولا دندان های خود را نشان میدهد

© Photo / Event Horizon Telescope collaboration et al.هیولا دندان های خود را نشان میدهد
هیولا دندان های خود را نشان میدهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روبرت گاست (Robert Gast) در نشریه Spektrum (آلمان) می نویسد، احتمالاً، اگر به زمین از سیاه چاله که در قلب کهکشان قرار دارد، نگاه کرد، پس کره زمین به کره عظیم سالون رقص شباهت خواهد داشت. مردم در تمام زمین آنتن های پارابولیک براق جابجا نموده و آنها را به آسمان اپریل سال 2017 توجیه کرده بودند.

وسایل عظیم در اراضی صحرایی شبیه اراضی مریخ در سلسله کوه های اندیز در چیلی، در قله یکی از آتشفشان های خاموش شده مکسیکو، در روی مسیر سکی بازی در سییرا-نیواد در اسپانیا، در کوتل کوهستانی پوشیده از نباتات در اریزونا، در کوه مااونا-کیا در هاوایی و در قطب جنوبی جابجا گردیده اند.

کاسه های همه این تلسکوپ های عظیم به نقطه بسیار کوچک در صورت فلکی قوس توجیه شده بودند. ستاره شناسان مدتها قبل پیشبینی میکردند که در آنجا، در مرکز کهکشان ما، در فاصله 26 هزار سال نوری، سیاه چاله بنام قوس A قرار دارد. طبق ارزیابی دانشمندان این سیاه چاله 3،4 میلیون بار از آفتاب ما سنگین تر است. به دور این محل «آستین های» فنرمانند کهکشان رشد میکنند. طی ده ها سال این راز باقی مانده بود: مردم تا هنوز هیچگاهی هیچ یک از سیاه چاله ها را مستقیماً نه دیده بودند و تا به حال آنها فقط به اساس نشانه های غیرمستقیم موجودیت این چیزهای حیرت انگیز را پیشبینی میکردند.

© AP Photo / NASA/Chandra X-ray Observatory/M.Weissهیولا دندان های خود را نشان میدهد
هیولا دندان های خود را نشان میدهد - اسپوتنیک افغانستان
هیولا دندان های خود را نشان میدهد

رو در رو با سیاه چاله

آنتن های پارابولیک ساعت ها این منطقه را در مرکز کهکشان تحت مراقبت قرار داده بود. قبل از این آنها مرکز کهکشان دیگر، هنوز هم دورتر بنام М87 تحقیق میکرد. پیشبینی میشود که در آنجا سیاه چاله هنوز هم عظیم تر پنهان شده است.

پنج روز مشاهدات به وسیله مجتمع تیلسکوپ ها، بنام به اصطلاح «تیلسکوپ گریزونت حوادث» (Event Horizon Telescope, ЕНТ) پیشبره میشدند. بیش از 3000 تیرابایت معلومات طی این مدت توسط کاسه های رادیویی ثبت شده — این برای نشر معلومات در انترنت بسیار زیاد بود. از همینرو دانشمندان در تاریخ 11 اپریل سال 2017 در حدود 1000 دیسک در کارتن ها بسته بندی کردند و توسط طیارات به بوستون و بن برای تحلیل روان کردند.

و اینک دو سال بعد بالاخره نتیجه بدست آمد: در بیش از شش کنفرانس مطبوعاتی تیم بین المللی محققین که از 200 دانشمند تشکیل گردیده بود، تصاویر را ارایه کردند که توسط ЕНТ عکاسی شده بود. در آن فقط حلقه مغشوش سرخ در زمینه تاریک دیده میشود. مگر دانشمندان معتقدند که این تصویر سیاه چاله در مرکز کهکشان دوردست М87 یا، اگر دقیقتر گفته شود، نمای سیاه چاله است.

برای بسیاری دانشمندان این تصویر است که باید در یک ردیف با «نقطه کمرنگ آبی» (Pale Blue Dot) سال 1990 مشهور در جهان که توسط ماهواره فضایی «وویجر — 1» (Voyager-1) عکاسی شده بود، قرار داده شود.

امواج رادیویی معمایی

سرآغاز این قصه را کشف بنا نمود که بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفته بود. آنگاه رادیستان سابق آنتن های راداری خود را به فضا توجیه نمودند و پدیده ناگهانی کشف کردند. از برخی مناطق آسمان به زمین امواج رادیویی بسیار ضعیف، اما آشکارا متفاوت میرسند.

از نقطه نظر فزیک امواج رادیویی به نور قابل دید شابهت دارد، اما اصولاً آنها کدام چیزی دیگر اند. فاصله بین امواج نوری همجوار را از 4،0 تا 7،0 میلیونم حصه متر تشکیل میدهد. در امواج رادیویی این فاصله به مراتب بیشتر است و آن از چند ملی متر تا ده ها سانتی متر بوده میتواند. نظر به طول امواج این نیز تغییر میکند که تشعشعات با ماده چگونه متقابلاً تعامل میکند: در حالیکه دیوار خانه نور قابل دید را متوقف می سازد، تشعشعات رادیویی بدون مانع از آن عبور میکند. از همینرو نوع تشعشعات به اساس رادیوتخنیک معاصر مبدل گشت. فقط در سال های 60 قرن گذشته معلوم گردید که این امواج رادیوی از کجا می آیند — آنها از کهکشان های دور میرسند که از زمین میلیاردها سال نوری فاصله دارند.

رادیوتیلسکوپ در افریقا؟

اینکه آیا اینشتین در جزئیات برحق بود یا نه، فقط معلومات نو اندازه گیری نشان خواهند داد. و حالا دانشمندان باید مصروف کتله معلومات از کمپاین مشاهدات ЕНТ سال 2018 گردند. آیا این معلومات خواهند توانست تصویر سیاه چاله از М87 را بهبود بخشید یا نه، فعلاً معلوم نیست.

امکان نظارت بر مرکز کهکشان از نیم کره شمالی هر سال فقط برای چند هفته در اپریل بوجود می آید. در سال 2019 دانشمندان اصلاً به امتناع از کمپاین مشاهدات، برعلاوه مسایل دیگر به خاطری، مجبور شدند که مشکل امنیت در مکسیکو بوجود آمد. این سوال که آیا دانشمندان از پروژه ЕНТ در سال 2020 به قلل دوردست خواهند رفت و آنتن های پاربولیک شان را به صورت فلکی قوس А توجیه خواهند کرد یا خیر، هنوز بی جواب باقی مانده است.

اگر پروژه ЕНТ ادامه یابد، پس دانشمندان قصد دارند به مجتمع تیلیسکوپ های اضافی را وصل نمایند و مشاهدات در امواج کوتاه را ادامه دهند. هاینو فالکی، استروفزیک معتقد، اعمار تیلسکوپ سب ملی متری را در یکی از کوه های نامیبیا تبلیغ میکند. و استروفزیکدانان بالاخره میخواهند هنوز هم بالاتر قرار گیرند: مجتمع بین هم مربوط تیلسکوپ ها باید سایه صورت فلکی قوس А را در فضا تعقیب کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала