خواست امریکا برای دادن صلاحیت بیش‌تر به هیأت مذاکره‌کننده طالبان

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadمذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل
مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان خواستار اعطای صلاحیت های بیشتری به هیئت مذاکره کننده طالبان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " هشت صبح" هم‌زمان با نزدیک‌شدن ششمین دور دیدار رسمی ‌نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان در قطر، نماینده‌ی ویژه ایالات متحده امریکا خواهان اعطای صلاحیت بیش‌تر به هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان شده است.
نماینده ویژه ایالات متحده امریکا صلاحیت این هیأت را محدود دانسته و از رهبران گروه طالبان خواسته است که به این هیأت صلاحیت گفت‌وگو درباره آتش‌بس را بدهند.
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان روز دوشنبه، بیست‌وششم حمل در صفحه توییترش نوشته است: «رهبران ارشد گروه طالبان باید به نماینده‌گان‌شان اجازه دهند که به میز مذاکره حاضر شوند و روی آتش‌بس صحبت کنند.»  

نشر لست مذاکره‌کنندگان از جانب حکومت با طالبان در نشست قطر - اسپوتنیک افغانستان
واکنش تند ارگ به اعلام "عملیات بهاری" طالبان

آقای خلیل‌زاد هم‌چنان نوشته است که شهروندان افغانستان خواهان آتش‌بس فراگیر و پایان جنگ هستند. آن‌چنان که آقای خلیل‌زاد می‌گوید، سریع‌ترین راه حل برای جلوگیری از خشونت‌ها در افغانستان برقراری آتش‌بس است و او روی این موضوع پافشاری خواهد کرد.
نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در حالی از برقراری آتش‌بس فراگیر سخن می‌زند که حکومت افغانستان و گروه طالبان از برنامه‌های جنگی‌شان سخن گفته‌اند. حکومت افغانستان دو هفته پیش پلان امنیتی «خالد» را تصویب کرد. وزارت دفاع ملی در خبرنامه‌ای گفته است که «پلان امنیتی خالد» برای «وارد کردن فشار بر طالبان و دیگر شبکه‌های تروریستی» و بیرون شدن نیروهای ارتش از حالت دفاعی به حالت تهاجمی ‌روی دست گرفته شده است.
در پی آن، گروه طالبان هفته پیش عملیات بهاری خود را زیر نام «الفتح» آغاز کرد. در خبرنامه این گروه آمده است که این عملیات از اول سال جاری در برابر «اشغال‌گران خارجی و حامیان آنان» در کشور آغاز شده و بر شهرها و سایر مراکز تمرکز می‌شود.
عملیات‌های نظامی ‌دو طرف در حالی اعلام شده است که نشست بین‌الافغانی و مذاکره نماینده‌ی ایالات متحده امریکا با هیأت گروه طالبان در قطر در آستانه برگزاری است. قرار است نشست بین‌الافغانی تا چهار روز دیگر در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود. بر اساس گزارش‌ها این نشست برای سه روز ادامه خواهد یافت و حدود 150 نفر از جمله 40 زن از سوی دولت افغانستان در این نشست شرکت می‌کنند. گفته می‌شود در این نشست بین‌الافغانی شماری از وزیران، والی‌ها و رهبران سیاسی نیز در ترکیب هیأت دولت شامل‌اند؛ اما تا کنون مشخص نشده است که این چهره‌ها چه کسانی هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала