دانش در مراسم گشایش درمانگاه محمد علی جناح: غرب کابل از خدمات شهری محروم مانده است

© Photo / 2vpo / 2vpoدانش در مراسم گشایش درمانگاه محمد علی جناح: غرب کابل از خدمات شهری محروم مانده است
دانش در مراسم گشایش درمانگاه محمد علی جناح: غرب کابل از خدمات شهری محروم مانده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم رئیس جمهور افغانستان پیش از ظهر امروز شنبه در مراسم گشایش درمانگاه «محمد علی جناح» در غرب کابل شرکت کرد.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
دانش: نباید میان امریکا و افغانستان سوء‌تفاهم‌ ایجاد شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از کشور، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان پیش از ظهر روز شنبه در مراسم گشایش درمانگاه محمدعلی جناح در غرب کابل گفت، که «در عرضه خدمات عمومی برای شهروندان کشور انکشاف متوازن صورت نگرفته است.

وی گفت، که «امروز صحت برای همه، عدالت برای همه و معارف برای همه شعار همه ما است ولی در عمل در تطبیق این شعارها با موانع جدی مواجه هستیم».

 وی با بیان این که بودجه وزارت صحت عامه در بودجه ملی نسبتا یک رقم درشت را تشکیل می دهد تأکید کرد، که این امکانات باید به صورت متوازن استفاده شود.

وی گفت، که حتی در مناطقی مانند غرب کابل که شامل چندین ناحیه با تراکم سنگین جمعیتی می باشد، از خدمات متناسب صحی دولتی محروم است و مردم از مجبوری به سکتور خصوصی روی آورده که متأسفانه این سکتور نیز از کیفیت مناسب برخوردار نیست.

دانش افزود:- "غرب کابل متأسفانه در سایر سکتورها نیز از خدمات مناسب شهری محروم مانده و به حاشیه رانده شده است".

 به گفته استاد دانش «ادارات مرکزی به شمول شاروالی، معارف و شرکت های برق رسانی و آب رسانی و مانند آن ها در وعده ها و تعهدات اصلی خود ناکام هستند و تا کنون صادقانه عمل نکرده اند و باعث فاصله مردم از حکومت شده اند».

استاد دانش در راستای انکشاف متوازن بر رعایت ترکیب و حضور متناسب و متعادل کدرهای همه اقوام و گروه های اجتماعی و فرهنگی در تشکیل و ساختار اداری و مسلکی وزارت صحت عامه تأکید کرد. استاد دانش تصریح کرد، که در اکثر ادارات دولتی هنوز روابط بر ضوابط حاکم است و بی طرفی و برخورد برابر با همه شهروندان وجود ندارد.

به گفته استاد دانش عین این وضعیت در شاروالی کابل نیز دیده می شود.

معاون رئیس جمهور افزود، که شاروالی کابل برای همه ساکنان کابل است و باید همه نواحی این شهر و همه اقوام باشنده کابل خود را در شاروالی ببینند.

 به گفته استاد دانش بارها این نقیصه ها تذکر داده شده است و این مسئولیت رهبری هر وزارت و اداره است که در ساحه صلاحیت و مسئولیت خود به این مشکلات توجه کند.

گفتنی است که درمانگاه محمدعلی جناح توسط کمک ۲۴ میلیون دالری پاکستان به افغانستان در غرب کابل اعمار شده است که امروز با حضور وزیر صحت عامه افغانستان، علی محمد خان وزیر امور پارلمانی جمهوری اسلامی پاکستان، آقای زاهد نصرالله خان سفیر محترم جمهوری اسلامی پاکستان در کابل، شماری از وکلای شورای ملی و شورای ولایتی کابل، علما و متنفذین شهر کابل، توسط استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور گشایش شد.

در این مراسم، دانش، از دولت و مردم پاکستان ابراز قدردانی کرد. وی با اشاره به سهم گیری پاکستان در پروژه های مهم زیربنایی در افغانستان گفت که دولت افغانستان انتظار دارد که دولت پاکستان در راستای همکاری های سیاسی خود در تأمین امنیت و صلح پایدار در افغانستان و منطقه نیز نقش سازنده خود را ایفا کند. وی گفت که هر دو کشور سرنوشت مشترک دارد و صلح و امنیت ما به همدیگر گره خورده است. وی با اشاره به موقعیت افغانستان به عنوان یک پل ترانزیتی در انتقال کالاهای پاکستان به آسیای میانه بیان داشت که همکاری های لازم در صورتی می تواند مؤثر و سازنده باشد که در همه منطقه، به خصوص در افغانستان فضای صلح و امنیت حاکم شود. وی از دولت پاکستان خواست که در پروسه صلح و مذاکرات بین الافغانی نیز نقش جدی تری را به عهده بگیرد.

وی تصریح کرد، که مشکلات میان طالبان و دولت افغانستان، هیچ راه دیگری جز گفتگوی مستقیم بین گروه طالبان و دولت افغانستان ندارد و اگر کسی فکر کند که این مشکل در غیاب دولت افغانستان و بدون حضور حکومت افغانستان قابل حل است، بدون تردید به خطا رفته و در حقیقت باور به صلح ندارد.

در این برنامه علی محمد خان وزیر امور پارلمانی جمهوری اسلامی پاکستان، نیز سخنرانی کرد و بهره برداری از درمانگاه محمدعلی جناح را یک گام مؤثر برای همدلی میان مردم افغانستان و پاکستان عنوان کرد. وی از بهره برداری درمانگاه های دیگر در لوگر و جلال آباد و واحدهای صحی دیگر از جانب پاکستان یاد کرد. آقای محمدعلی خان تأکید کرد که دولت پاکستان تلاش دارد که افغانستان را در راستای امنیت، ثبات و صلح دائمی کمک کند.

آقای فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه در سخنرانی خود وعده داد، که در درمانگاه محمدعلی جناح علاوه برارائه خدمات صحی عمومی، جراحی عاجل و پیوند گرده نیز صورت خواهد گرفت.

 وی گفت، که وزارت صحت عامه تلاش دارد زمینه را برای تداوی بیماری سرطان نیز در این درمانگاه فراهم نماید.

 وی گفت، که هرچند که مشکلات زیاد برای ارائه خدمات مناسب وجود دارد ولی ما عزم داریم صادقانه به مردم خدمت کنیم.

آقای غلام حسین ناصری نامزد پیشتاز در انتخابات پارلمانی کابل، به نمایندگی از مردم و متنفذین غرب کابل از دولت پاکستان، معاون رئیس جمهور و صحت عامه کشور، ابراز قدردانی نمود و بر ارائه خدمات مناسب و متوازن تأکید کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала