گروپ "رومب": در افغانستان چگونه طیارات تهاجمی محرم آزمایش میکردند

© REUTERS / Eduard Korniyenkoگروپ "رومب": در افغانستان چگونه طیارات تهاجمی محرم آزمایش میکردند
گروپ رومب: در افغانستان چگونه طیارات تهاجمی محرم آزمایش میکردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در افغانستان در تاریخ 19 اپریل سال 1980 در میدان هوایی شیندند دسته ویژه شروع به کار نمود که بنام گروپ "رومب" مسمی شده بود. در ترکیب آن مجموعاً شش طیاره – چهار طیاره تهاجمی پرواز عمودی Yak-38 و دو نمونه تجربوی Su-25، شامل بود.

تا به حال نتائیج رسمی فعالیت گروپ در آرشیف وزارت دفاع روسیه تحت مهر «محرم» حفظ شده اند. از همینرو راجع به فعالیت های دسته جداگانه در آسمان افغانستان افسانه های زیادی بوجود آمده اند. خوشبختانه خاطرات را شرکت کنندگان مستقیم آن حوادث — پیلوتان و تخنیکران نظامی — بجا گذاشته اند.

تشکیل گروپ "رومب" تحت قوماندانی تورن جنرال ولادیمیر الفیوروف در مارچ سال 1980 آغاز گردید. او معلومات مفصل راجع به فعالیت دسته تجربوی سپرده شده به وی — یادداشت های تحت عنوان «به میهن خود خدمت میکنم. خاطرات انجنییر ارشد- آزمایشگر» از خود بجا گذاشته است.

پیلوتان برای طیارات تهاجمی Yak-38 را در بین پیلوتان نیروی هوایی بحری بحریه های بحرالکاهل و بحیره سیاه انتخاب میکردند. در ترکیب گروپ "رومب" همچنان پنج پیلوت-آزمایشگر وزارت صنایع هوایی و انستیتوت علمی-تحقیقاتی نیروی هوایی نیز شامل بودند. انتخاب متخصصین با شیمای بسیار جدی که بررسی ویژه ارگان های امنیت دولتی را پیشبینی میکرد، صورت می گرفت. ابتدا دسته جداگانه در اکتیوبینسک مستقر شده بود. بعداً توسط طیارات ایل-76 گروپ بطور مرحله یی به افغانستان منتقل شد، جای که در ارتفاع تقریباً 1200 متر از سطح بحر میدان هوایی قرار داشت. دو طیاره Su-25 خود به آنجا پرواز نمودند، ولی Yak-38 را توسط طیارات ترانسپورتی An-22 انتقال دادند.

معلومات راجع به فعالیت گروپ به حدی محرم بود که شبکه ضروری برای پرسونل را در محل اعمار کردند. پیلوتان و انجنییران نظامی در جوار میدان هوایی در شهرک خیمه ها مستقر شدند که دو حلقه محافظین داشتند. محوطه داخلی — از ترکیب گروپ "رومب" و محوطه خارجی — از تولی غند موتریزه با چهار ذرهپوش تشکیل شده بود. طیارات را در انگرها قطعه استخبارات حفاظت میکرد. ابتدا همه پروازها از خط پرواز کانکریتی با طول تقریباً سه هزار متر صورت می گرفت. در پهلوی آن بطور خاص برای Yak-38 از تخته های آهنی و پارچه شیشیه یی خط پرواز و نشست 150 متری ساخته شده بود.

ولادیمیر الفیوروف می نویسد:« پروازها در محل کوهستانی بسیار پیچیده می باشد، به خاطری که عمده تاً در صورت استفاده ناممکن از وسایل رادیوتخنیکی، هم برای راهنمایی و هم برای ارتباط انجام میشدند. امواج فوق العاده کوتاه ارتباط رادیویی به مجرد که طیاره پرواز میکرد یا هنگام گرفتن ارتفاع بلندتر از کوه ها ناپدید میشدند».

با تاسف Yak-38 که طی چندین سال در جمله تسلیحات قرار داشت، برای مناطق مرتفع کوهستانی "خام" ثابت شدند. باوجود این، پیلوتان بحری در آنها 107 پرواز در "شرایط ویژه" انجام دادند. آزمایشات بعد از حادثه مورخ 29 می سال 1980 قطع شدند.

طوریکه ولادیمیر الفیوروف در خاطرات خود می نویسد، در آن روز دو طیاره تهاجمی Yak-38 را باید پیلوتان با چهار مجموعه کامل مهمات هدایت شونده UB-32 به فاصله 120 کیلومتر پرواز میکردند و به میدان هوایی با مقدار اصغری مواد سوخت بر میگشتند. ولی، در انجن طیاره اول تهاجمی جنراتور برق ثابت از کار افتاد و پرواز صورت نه گرفت. بعد از چهار دقیقه از «میدان کانکریتی» طیاره Yak-38 دگروال یوری کزلوف چالان شد. اما نسبت سرعت ناکافی طیاره هنگام بلندشدن عمودی از ارتفاع 7-8 متر سقوط نمود به سینه روی کانکریت لغزید. طیاره تهاجمی آتش گرفت، اما بلافاصله خاموش ساخته شد و بعد از ترمیم به فعالیت بازگشت. پیلوت با کمر شکسته به شفاخانه نظامی در کابل و بعداً به مسکو منتقل گردید. بعد از این حادثه پروازها در طیارات Yak-38 در افغانستان قطع شدند. یاداوری میکنیم که طیاره تهاجمی Su-25 خود را در افغانستان به وجه احسن نشان داد و به انجام وظایف محاربوی جهت حمایت نیروهای زمینی جلب میشدند. خود عملیات در تاریخ 6 جون سال 1980 خاتمه یافت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала