ازبکستان آماده برگزاری نشست بین الافغانی است

© Flickr / Eric Haglundازبکستان آماده برگزاری نشست بین الافغانی است
ازبکستان آماده برگزاری نشست بین الافغانی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ: ازبکستان آماده‌است از یک نشست دربارۀ صلح میزبانی کند.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که ازبکستان آماده‌است که از یک نشست دربارۀ صلح افغانستان را میزبانی کند. اما منابع نزدیک به طالبان می‌گویند تا زمانی که سرنوشت نشست قطر روشن نشود، نماینده‌گان طالبان در نشست دیگری شرکت نخواهند کرد. 

واکنش طالبان به لغو نشست بین الافغانی دوحه - اسپوتنیک افغانستان
واکنش طالبان به لغو نشست بین الافغانی دوحه

طلبان می گویند، پیش آن‌که نشست دوحه لغو شود، قرار شده بود تا پس از نشست دوحه، نماینده‌گان حکومت افغانستان، سیاسیون و طالبان در شهر سمرقند ازبکستان نشستی را برگزار کنند.
اما نشست دوحه که برای 19 تا 21 ماه اپریل برنامه‌ریزی شده بود، بدلایلی برگزار نشد. اما حالا معلوم نیست که آیا نشست سمرقند برگزار خواهد شد یا نه.
در همین حال، دفتر سخن‌‎گوی رئیس‌جمهور می‌گوید که زمان دقیق برگزاری نشست سمرقند هنوز روشن نیست و نیز دربارۀ ترکیب هیئت گفت وگوکننده تصمیمی گرفته نشده‌است.
صمیم عارفی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری بیان داشت: «دولت و مردم افغانستان به صلح متعهد استند و از هر اقدامی‌که ما را به صلح دایمی برساند استقبال می‌کند. افغانستان در آن نشست‌هایی اشتراک خواهد کرد که خواست برحق مردم افغانستان در آن در نظر گرفته شود و در رابطه به نشست سمرقند بحث‌های ابتدایی شده‌است و دربارۀ جزئیات بیشتر آن در آینده اطلاع رسانی می‌شود».
اما، منابع نزدیک به طالبان، می‌گویند تا هنگامی که سرنوشت نشست قطر روشن نشود نماینده‌گان طالبان در نشست دیگری شرکت نخواهند کرد.
فیض محمد زلاند، آگاه امور سیاسی بیان داشت: «اگر این کار صورت نگیرد (نشست دوحه) بحث‌های دیگری که در سال روان ابلاغ شده بود، مثل بحث سمرقند به هیچ صورت، صورت نمی‌گیرد».
همزمان با این، منابع آگاه از گفت وگوهای صلح، می‌گویند که مقام‌های امریکایی، برخی از نماینده‌گان طالبان و نیز حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین می‌کوشند تا گفت وگوهای دوحه پیش از نشست سمرقند آغاز شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала