قطب شمال بسوی روسیه نقل مکان مینماید

© Sputnik / Anna Yudinaقطب شمال بسوی روسیه نقل مکان مینماید
قطب شمال بسوی روسیه نقل مکان مینماید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قطب مقناطیسی شمالی برای اولین بار از لحظه کشف در بخش قاره یی امریکای شمالی بسوی خاک سایبیریا نقل مکان مینماید. جیوفزیکدانان که از معلومات ماهواره یی جهت نظارت بر تغییرات غیرقابل پیشبینی ساحه مقناطیسی زمین استفاده میکنند، میگویند که قطب با سرعت غیرمعمولی در مجمع الجزایر ارکتیکا حرکت میکند.

الانا میتچل (Alanna Mitchell) در نشریه Maclean's (کانادا) در ادامه می نویسد، قطب مقناطیسی شمالی — این نقطه شرطی در سطح زمین است، جای که خطوط ساحه مقناطیسی زمین باهم پیوست میگردند و تحت زاویه قایمه به هسته زمین مواجه می باشند. هسته زمین که از قسمت سخت داخلی ساخته شده و توسط قشر خارجی از فلز ذوب شده احاطه شده، پیوسته ساحه وسیع و متغیر مقناطیسی ایجاد میکند و حرارات را که در آنجا از لحظه بوجودآمدن سیاره حفظ گردیده، منتقل می سازد. راهنمایی بحری و هوایی، سیستم های دفاعی و حتی کار سمارتفون ها به معلومات دقیق مقناطیسی وابسته می باشند. قطب مقناطیسی شمالی در حال تغییر دانشمندان را طی چند دهه نگران می سازد. اما باوجو نقل مکان سریع خود طی تمام این مدت قطب مقناطیسی شمالی تا به امروز در خاک کانادا مانده بود. اگرچه جیوفزیکدانان با اطمینان گفته نمی توانند که چه وقت قطب در خاک روسیه قرار خواهد گرفت، چون در آن منطقه به مشکل میتوان دقیقاً تعلق خاک را تعیین نمود، به گفته آنها، مسیر حرکت آن در سایبیریا امر ناگزیر است.

© Depositphotos.com / Petrovich99قطب شمال بسوی روسیه نقل مکان مینماید
قطب شمال بسوی روسیه نقل مکان مینماید - اسپوتنیک افغانستان
قطب شمال بسوی روسیه نقل مکان مینماید

به گفته فیل لیویرمور (Phil Livermore)، مدیر انستیتوت جیوفزیک و تکتونیک در پوهنتون لیدس، این از مبارزه بین دو آشیانه نهایت قوی در هسته خارجی ناشی میگردد. یکی از آنها در زیر کانادا قرار دارد. و دیگری — در زیر سایبیریا. از نقظه نظر تاریخی قطب مقناطیسی شمالی در کانادا قرار داشت، به خاطریکه طی تمام این مدت کشور ما در این مسابقه ریسمان کشی از فلز ذوب شده مقام اول حفظ میکرد. ولی حالا چه؟

لیویرمور میگوید:« کدام چیزی تغییر کرده و حالا پله ترازو به سوی سایبیرا میلان نموده است»، و توضیح مینماید که قسمت زیر کانادا، مانند ماده لزجی باریکتر و طولانی تر میگردد و قوت خود را تحت تائثیر جریان تجمعی مقاناطیسیت در هسته از دست میدهد.

به گفته جان گییگر (John Geiger) مدیر اجرائیه انجمن شاهی جغرافیای کانادا و متخصص در باره ارکتیکا، قطب مقناطیسی شمالی مانند گذشته سمبول مهم محسوب میشود. به گفته گییگر، در جمله آنهایی که مسیر نقل مکان قطب مقناطیسی شمالی را تعقیب میکنند، اکثریت به ناگزیری حرکت آن بسوی روسیه اشاره میکنند.

بعضاً ساحه مقناطیسی به اندازه درهم می پیچد که ساحه مقناطیسی جاهای خود را تبدیل میکند؛ شمال به جنوب و جنوب — به شمال مبدل میگردد. آخرین بار این کار 780 سال قبل رخ داده بود. دانشمندان جیوفزیک گفته نمی توانند که بار دیگر این کار چه وقت رخ خواهد داد.

احتمالاً، انحراف  قطب مقناطیسی شمالی به ذات خود سمبولیک است. صحبت راجع به این مطرح می باشد که چه چیز خارج از حدود کنترول ما قرار دارد و از تعاملات در اعماق سیاره ما ناشی میگردد. اما این پدیده میتواند توجه ما را به آن تغییرات جلب نماید که توانایی اثرگذاری بر آنها را داریم: مقصد من تجمع روزافزون گاز کاربن دای اکسای در اتموسفییر می باشد که نورم های اقلیمی را بی ثبات می سازد. بالاخره، سایبیریا نیز مدعی قطب یخ، سردترین محل در نیم کره شمالی، می باشد. اما، مانند بخش باقیمانده ارکتیکا، سایبیریا نیز به سرعت گرم میشود، پس، چه کس میداند، این منطقه برای چه مدت این مقام را حفظ خواهد کرد؟

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала