سپیدار: تمدید کار رئيس‌جمهور به‌معنی تمدید کار ریاست اجراییه است

© Photo / AA / AAرئیس اجراییه افغانستان
رئیس اجراییه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ستره محکمه افغانستان فیصله کرده‌است که رئیس‌جمهور غنی می‌تواند تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، به کارش ادامه دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ریاست‌اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید فیصلۀ ستره محکمه دربارۀ تمدید کار رئیس‌جمهور به معنی تمدید دورۀ کار "حکومت وحدت ملی" است.

فریدون خوزون، معاون سخن‌گوی ریاست‌اجراییه در این باره گفت: "تا هنگامی‌که کار رئیس‌جمهور دوام پیدا می‌کند، هم زمان کار رئیس اجراییه (دوام دارد) و تا هنگامی هم که کار رئیس اجراییه دوام پیدا می‌کند، هم‌زمان کار رئیس‌جمهور هم دوام می‌یابد".

تمدید کار رئيس‌جمهور غنی توسط ستره محکمه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تمدید کار رئيس‌جمهور غنی توسط ستره محکمه افغانستان

ستره محکمه افغانستان دیروز (یکشنبه، اول ثور) فیصله کرد که رئیس‌جمهور و معاونش می‌توانند الی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و روی کار آمدن یک رییس‌جمهور جدید، به کارشان ادامه دهند. این فیصلۀ ستره محکمه بربنیاد پیشنهاد ادارۀ امور ریاست‌جمهوری و دبیرخانۀ شورای وزیران صورت گرفته‌است که واکنش‌های مختلفی در پی داشت.

اما، عبدالله عبدالله، رئیس‌اجراییه، امروز در نشست شورای وزیران دربارۀ سرنوشت ریاست‌اجراییه چیزی نگفت.

در سال‌های اخیر، چگونگی تفسیر برخی از ماده‌های قانون اساسی، در حالات گوناگون، بحث‌هایی را برانگیخته است. از تمدید دوره‌های حکومت‌های پیشین تا گفت‌وگوهای صلح و اکنون هم تمدید دورۀ حکومت کنونی؛ آن هم در اوضاعی‌که به باور حقوق‌دانان، در بسیاری از این حالات، طرف‌های دخیل در این موضوعات، مواد قانون اساسی را به سود خودشان تعبیر و تفسیر کرده‌اند.

بربنیاد مادۀ شست و یکم قانون اساسی، دورۀ کار رئیس‌جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم، پس از برگزاری انتخابات، به پایان می‌رسد. بربنیاد این مادۀ قانون، اکنون پایان دورۀ کار رئیس‌جمهور نزدیک شده‌است؛ اما چنان‌که در این مادۀ قانون آمده‌است، باید پیش از پایان این دوره، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

پیش از این، شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز فیصلۀ ستره محکمه را در این باره، سیاسی و خلاف قانون گفته‌اند.

این در حالیست که امروز خبرهایی مبنی بر صدور فرمان لغو فعالیت ریاست اجراییه توسط رئيس جمهور غنی، نشر شده بود که از طرف هیچ مرجع رسمی مورد تایید قرار نگرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала