دستگاه زیرآبی «پوسیدون» روسیه در نوع خود بهترین دستگاه است

© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر دستگاه زیرآبی «پوسیدون» روسیه در نوع خود بهترین دستگاه است
دستگاه زیرآبی «پوسیدون» روسیه در نوع خود بهترین دستگاه است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه هوانتزیو شیباو (چین) می نویسد، رقابت به خاطر کنترول بر ساحات بحری، جای که در آینده دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین مسلط خواهند بود، فعلاً عمدتاً بین امریکا و چین راه اندازی شده است.

چین خاموش است، امریکا معلومات پخش میکند

دلچسپ اینکه از آغاز XXI چین تمام طرح های وسایل خودکار زیرآبی خود را محرم ساخته است. کارشناسان در عرصه تحقیقات زیرآبی عمقی اعلام میدارند که سهم چین در در انکشاف دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین بس بزرگ است و آن را با نقش آنها در برنامه هستوی میتوان مقایسه کرد. به مقایسه چین، امریکا بصورت علنی راجع به دستاوردهای خود در این عرصه سخن میگوید. به این ترتیب ما میتوانیم راجع به فعالیت های پنتاگون و کشورهای دیگر که منافع خود را در بحر تعقیب میکنند، چیزهای بدانیم.

دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین به حلقه کلیدی و وسیله پیشبرد جنگ متمرکز شبکوی هم در روی ابحار و همچنان در اعماق مبدل میگردند. متمرکزساختن شبکه توسط موجودیت ساحه واحد اطلاعاتی تامین خواهد شد که همه سیستم های محاربوی را باهم متحد می سازد. در این صورت ما راجع به سیستم های تسلیحات صحبت میکنم که توسط نیروهای بحری استفاده میشوند. طوریکه پنتاگون خبر میدهد، دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین آنها پی هم گزمه مینمایند، راجع به مناطق احتمالی فعالیت های محاربوی معلومات جمع آوری میکنند و آنها را به مراکز زمینی قومانده و قوماندانان تحت البحری ها منتقل می سازند. این دستگاه ها همچنان میتوانند به مراکز متحرک ارتباط برای تامین ثبات تبادله اطلاعات بین اهداف زیرآبی و روی آبی مبدل گردند. ایجاد چنین شبکه که از هزاران دستگاه زیرآبی بدون سرنشین تشکیل گردیده، برتری بر دشمن را تامین میکند.

ایالات متحده امریکا، ضمن ارزیابی امکانات دستگاه های زیرآبی، به این نتیجه رسیده که از آنها به مثابه وسیله انتقال اژدرها، ماین ها و وسایل دیگر دارای جسامت کوچک استفاده شده میتواند. در این صورت پروژه امریکایی «مانتا» از این نقطه نظر بسیار جالب است که بزرگترین دستگاه زیرآبی شمرده میشود که توانایی حمل اژدرهای فوق العاده سریع و سوپرریاکتیوی دارد. در دستگاه های پروژه «مانتا» مجموعه کامل وسایل با مغز مصنوعی نصب شده که به کمک آن آنها میتوانند مستقلانا تحت البحری ها یا ماین ها کشف کنند و در صروت ضرورت آنها را نابود سازند.

در حرف همه چیز نسبتاً ساده معلوم میگردد. پروژه «مانتا» در سال 1996 آغاز شده بود و تا به امروز خاتمه نه یافته است. برعلاوه، با تفاوت از دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین دیگر که میتوانند در عمق اعظمی 500 متر فعالیت کنند، اینها میتوانند اندکی عمیقتر در آب پائین شوند.

نتائیج طرح های روسیه

انستیتوت تکنالوژی های بحری که در ولادی وستوک قرار دارد، یگانه سازمان در جهان شمرده میشود که مصروف طراحی دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین مطابق استندردهای جهانی می باشد. جدیدترین دستگاه های عمقی زیرآبی که توسط متخصصین این انستیتوت طراحی شده، از دستگاه های امریکایی و چینایی برتری دارند.

در اواخر سال های 60 قرن ХХ در شرق دور دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین L-2 طراحی و تولید شده بود. طی 30 سال بعدی نه امریکا و نه هم کشورهای پیشرفته دیگر به ساختن چیزی مشابه L-2 موفق نشدند.

«پوسیدون» قدرتمند

دستگاه زیرآبی بدون سرنشین «پوسیدون» تمام جهان را، با درنظرداشت این امر، حیرت زده ساخته که آن استفاده از راکت ها با سرگلوله های هستوی را فراهم می سازد، اما این فقط یکی از موارد استعمال ممکن این دستگاه اونیورسال می باشد.

«پوسیدون» محدودیت زمانی فعالیت ندارد و سرعت 20 کیلومتر در ساعت به آن رهایی از هر اژدر را فراهم می سازد. ولی، نظر به برخی اطلاعات، آزمایشات که جانب روسیه انجام داده، نشان دادند که استحکام بدنه به دستگاه امکان پائین شدن به عمق تا 14 کیلومتر فراهم می سازد. لذا، میتوان گفت که «پوسیدون» محدودیت در مورد پائین شدن به اعماق ندارد و میتواند تحقیقات واقعی زیرآبی را انجام دهد. در دستگاه بدون سرنشین سیستم اطلاع رسانی نسل جدید نصب شده که توان فرستادن تصویر 3D وضعیت زیرآبی و توپوگرافی کف بحر دارا می باشد. در دستگاه همچنان میتوان کمره با دقت بسیار بلند نصب نمود.

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federation روسیه بزرگترین تحت البحری اتمی در جهان به آب می اندازد
 روسیه بزرگترین تحت البحری اتمی در جهان به آب می اندازد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه بزرگترین تحت البحری اتمی در جهان به آب می اندازد

به گفته متخصصین نظامی-بحری، چندی از چنین دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین میتوانند کنترول کامل را در بحر منجمد شمالی هم در زیر آب و هم در زیر یخ تامین کنند و به این ترتیب هیچ یک از تحت البحری ها نمی تواند بطور مخفی خود را به سواحل روسیه، با حرکت در زیر یخبندان ها، برساند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала