فرستاده امریکا جهت عقد صلح در افغانستان دعوت بعمل آورده

© Wikipedia / Photo by Monika Flueckigerفرستاده امریکا جهت عقد صلح در افغانستان دعوت بعمل آورده
فرستاده امریکا جهت عقد صلح در افغانستان دعوت بعمل آورده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در باره افغانستان در مذاکرات با طالبان میگوید که پاسخ به سوال کاهش تعداد تلفات در این کشور عقد موافقت نامه صلح می باشد.

پیتر سمیت (Petr Smith) در سایت Ruherald.com  می نویسد، در روز چهارشنبه سازمان ملل متحد گزارش را منتشر کرد که در آن گفته شده که طی سه ماه اول سال 2019 نیروهای امریکایی و نیروهای حکومت افغانستان تعداد بیشتر مردم ملکی در افغانستان، نسبت به طالبان و گروه های دیگر شورشی کشته اند.

خلیزاد در روز پنجشنبه در تویتر نوشته که حوادث مرگبار "همه ما را خشمگین می سازد و با افغانان ایستاده ایم که برخلاف موارد مرگبار اعتراض میکنند و میخواهند به خونریزی خاتمه بخشند".

او گفت:«ما عمیقاً راجع به قتل مردم بی گناه در جریان عملیات جنگی متاسفیم» و افزود که «حل واقعی — این آتش بس یا کاهش خشونت ها است، وقتیکه ما جهت صلح مستحکم تلاش می ورزیم».

در گزارش سازمان ملل متحد گفته شده که طی سه ماه اول سال 2019 نیروهای امریکایی و نیروهای حکومت افغانستان به علت 305 مورد مرگ و 303 زخمی در بین مردم ملکی مبدل گردیده و گروه های شورشی 227 تن از مردم ملکی را کشته و 736 نفر دیگر را زخمی ساخته اند.

طبق گزارش، زنان و اطفال نیم از تلفات در بین مردم ملکی در نتیجه تمام عملیات هوایی تشکیل داده اند. اما بطور کل این کمترین تعداد تلفات در ربع اول بعد از سال 2013 می باشد.

در گزارش سازمان ملل متحد گفته شده:«روشن نیست که آیا بر کاهش تعداد قربانیان در بین مردم ملکی کدام اقدامات که جناح های درگیر در منازعه جهت بهبود دفاع از مردم ملکی اتخاذ کرده یا ادامه مذاکرات بین طرفین درگیر در منازعه تائثیر نموده است».

تدامیچی یاماموتا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در باره افغانستان در اعلامیه خود اظهار داشت:«تعداد تکان دهنده اتباع ملکی را هر روز به قتل میرسانند و معلول می سازند. تمام طرفها باید کار زیادی برای دفاع از مردم ملکی انجام دهند».

خلیلزاد این نظر را در روز پنجشنبه تکرار نمود و در تویت سوم گفت:"برای ما صلح — این اجندای روز است".

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که یاماموتا در روز پنجشنبه با رئیس "دفتر سیاسی تحریک طالبان" ملا عبدالغنی برادر در قطر ملاقات نمود و قدردانی خود را از کاهش تعداد قربانیان در بین مردم ملکی بنابر اقدامات که امارت اسلامی اتخاذ کرده، ابراز داشت".

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیه که به ژورنالیستان ارسال نموده اظهار داشته که "بحث های وسیع" بین دو طرف در دوحه پروسه صلح در افغانستان، تلفات در بین مردم ملکی و عملیات بشری در مناطق، تحت کنترول طالبان، را احتوا میکنند.

او گفت که برادر یاماموتا و هیات او را به "رعایت جدی اصول بی طرفی در چنین مسایل و به درستی انجام دادن وظایف خود در عرصه های مورد بحث" فراخواند.

نماینده طالبان اعلام داشت که برخی اعضای تیم او با خلیلزاد مذاکرات پیش می برند. دفتر امریکا در کابل در باره بازدید یاماموتا در پایتخت قطر تبصره فوری نکرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала