تشنج بین ایران و امریکا به اوج خود رسیده است

© AFP 2023 / EBRAHIM NOROOZI / JAMEJAM ONLINEفرستاده امریکا جهت عقد صلح در افغانستان دعوت بعمل آورده
فرستاده امریکا جهت عقد صلح در افغانستان دعوت بعمل آورده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترامپ در مورد تمدید نکردن استثنا برای هشت کشور در مورد خریداری نفت ایران فیصله نموده است. این اقدام میتواند به تشدید بعدی تشنج منجر گردد. تهران پاسخ داد که اگر نفت آن از فروش آزاد محروم گردد، پس تمام جریان مواد سوخت و انرژی را از طریق تنگه هورموز، مسدود خواهد ساخت.

آلین رودیی (Alain Rodier) در مقاله خود در نشریه Atlantico (فرانسه) می نویسد، امریکا اعلام داشته که بیش از این هیچگونه استثنا از تحریم بر خرید نفت ایران را تحمل نخواهد کرد که به این ارتباط خریداران بالقوه (هند، چین، جاپان، ترکیه، تایوان، ایتالیا، یونان) را تحریمات امریکا تهدید کرده میتوانند. تهران پاسخ داد که اگر نفت آن از فروش آزاد محروم گردد، پس عین کار تمام جریان مواد سوخت و انرژی را از طریق تنگه هورموز که 40% انتقالات جهانی نفت از طریق آن صورت می گیرد، در بر خواهد گرفت که نیروهای آن میتواند مسدود سازد. چنین اقدام میتواند در قدم اول بر عربستان سعودی ضربه وارد سازد که یکجا با اسرائیل از فیصله واشنگتن استقبال نموده است. باید گفت که الریاض در تاریخ 23 اپریل وسیعترین اعدام های دسته جمعی طی سه سال اخیر با بریدن سر و به دارکشیدن 37 مجرم محکوم شده به خاطر تروریزم، جاسوسی (به نفع ایران) و فعالیت های تخریبی (اکثریت آنها شیعه بودند) انجام داد.

واشنگتن بلافاصله پاسخ داد: اگر تنگه هورموز بسته شود، «ما آن را به زور باز خواهیم کرد»! چون چنین وریانت بررسی میشود، اوضاع میتواند جداً حاد شود. نباید از خیالپرستی کار گرفت: چنین اقدام میتواند به جنگ منطقوی یا حتی کدام چیزی بدتر منجر گردد. باید گفت که از طریق تنگه هورموز 40% تمام نفت انتقال می یابد و این از بحران نفتی وحشتناکتر خواهد بود، چون محاصره «مدت زمان معین» طول خواهد کشید و حتی امریکای قدرتمند هم نمی تواند صدها بطریه ساحلی ایران را خنثی سازد، تمام ماین ها را در بحر پاکسازی کند و همچنان فعالیت های جنگی و اعمال تروریستی را در خلیج فارس متوقف سازد…

فیصله چندی قبل ایالات متحده در باره شامل ساختن لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان های تروریستی منظره را تکمیل میکند. تهران بلافاصله در پاسخ نظامیان امریکایی را با تروریستان یکسان ساخت. در صورت اسیرشدن آنها نمی توانند از کنوانسیون ژینیو مسفید شوند. تهران هیچگاه از قواعد بین المللی پیروی نمی کرد، از جمله هنگام گروگان گیری دیپلوماتان امریکایی از تاریخ 4 نوامبر سال 1979 تا 20 جنوری سال 1981.

تقرر جنرال حسین سلامی به جای تورن جنرال محمد علی جعفری که مدت ده سال رهبری لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر دوش داشت، از طرف آیت الله خامنه ای به اقدام مهم مبدل گشت. رهبر مذهبی ایران اعلام داشت:«با درنظرداشت توانایی و تجارب شما در عرصه های مسوولانه فعالیت های انقلابی، من شما را تورن جنرال  و قوماندان عمومی لشکر سپاه پاسداران انقلاب تعیین میکنم».

جنرال سلامی در سال 1960 متولد شده و در صفوف لشکر سپاه پاسداران انقلاب هنگام جنگ ایران و عراق شامل گردیده است. از سال 1992 تا 1997 او رهبری پوهنتون قوماندانی و قرارگاه این سازمان را رهبری میکرد و بعداً به صفت معاون در باره «عملیات با پرسونل» مقرر گردید. از سال 2005 تا 2009 او نیروهای هوایی پاسداران رهبری میکرد. در سال 2009 سلامی به صفت معاون جعفری تعیین گردید.

جنرال بارها اعلامیه های تحریک آمیز صادر نموده، بطور مثال، در اکتوبر سال 2018، وقتیکه او اعلام داشت که بنیامین نیتانیاهو صدراعظم اسرئیل باید «شنا یاد گیرد، به خاطریکه او، ممکن، به فرار از کشور مجبور خواهد شد». در جنوری سال 2019 او گفت:«ما اعلام میداریک که اسرائیل میخواهد با ما جنگ آغاز کند. این به نابودی آن و آزادسازی اراضی اشغالی منجر خواهد شد. استراتیژی ایران اینست، تا رژیم صیهونیستی را از نقشه سیاسی محو کند و اسرائیلیان با فعالیت های جنایتکارانه خود به این مساعدت مینمایند».

در بحیره عرب بحریه نمبر 5 امریکا قرار دارد. ایران نیروهای امنیتی به تعداد 750 هاز نفر قبل از بسیج با روحیه عالی رزمی وطنپرسیت و خاک با مساحت 1648000 کیلومتر مربع دارد. نیروی دافع هوای آن ضعیف، بحریه آن غیر موثر و تخنیک آن کهنه شده است.

در صفوف لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که رسماً در سال 1979 تاسیس شده، 125000 نفر شامل می باشد که مستقیماً تحت امر رهبر مذهبی قرار دارند.

با وجود این همه تحریمات به ضربه جدی بر ایران مبدل خواهند گشت که در ماه مارچ 7،1 میلیون بیرل نفت در روز، از جمله 630000 بیرل به چین، صادر میکرد. معمولاً نبود عواید مالی بر زندگی مردم عادی که تا چندی قبل از آبخیزی های وسیع در 25 منطقه از جمله 31 منطقه رنج برده، تائیر بدی بجا می گذارد. واشنگتن امیدوار است که ایرانیان بالاخره علیه حکومت قیام خواهند کرد. در واقعیت امر حکومت هنوز هم سختگیرتر خواهد گشت و مردم — باهم متحد خواهند شد، طوریکه این کار در زمان جنگ تحمیلی با عراق از تاریخ 22 سپتمبر سال 1980 تا 20 اگست سال 1988 صورت گرفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала