گروه حل بحران انتخابات: اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان بدون رسیدگی خلاف همه موازین است

© Photo / ارگگروه حل بحران انتخابات: اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان بدون رسیدگی خلاف همه موازین است
گروه حل بحران انتخابات: اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان بدون رسیدگی خلاف همه موازین است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه حل بحران انتخابات اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان شماری از ولایت ها و حوزه کوچی ها را بدون رسیدگی به شکایت ها خلاف همه موازین و قوانین انتخاباتی می داند.
نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان ولایت های میدان وردک، کندز، بغلان و کوچی ها - اسپوتنیک افغانستان
نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان ولایت های میدان وردک، کندز، بغلان و کوچی ها

به گزارش اسپوتنیک، گروه حل بحران انتخابات افغانستان با نشر اعلامیه نوشت: واپسین تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیسیون انتخابات مبنی بر اعلام نتایج تعدادی از ولایات و حوزه کوچی ها — بدون رسیده گی به شکایات ناشی از انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان ۱۳۹۷ — خلاف همه موازین و قوانین انتخاباتی بوده، اصل عادلانه بودن آن را به طور کل زیر پرسش قرار داده است.

در ادامه این اعلامیه آمده است: تصمیم نابهنگام این کمیسیون ها که ساعاتی پیش از گشایش شورای ملی علنی شد، سبب ایجاد شک و تردید های زیادی بوده که برای مردم و نهاد های ناظر انتخاباتی تکان دهنده است. گروه حل بحران انتخاباتی با نشر این اعلامیه، این تصمیم را عجولانه خوانده آن را شدیدا تقبیح می کند. افزون بر این، این گروه با ابراز نگرانی شدید، از کمیسیون های انتخاباتی به ویژه از کمیسیون مستقل شکایات انتخابات می خواهد تا دلایل این تصمیم را که از دید ما کاملن سیاسی و غیر تخنیکی است، واضح سازد.

گروه حل بحران انتخابات این تصمیم کمیسیون انتخابات را صدمه ای برای دموکراسی می داند و می نویسد: به باور ما، تصامیمی از این دست صدمه‌ی جدی برای دموکراسی و انتخابات بوده، اعتبار و آبروی نهاد های دموکراتیک را به شدت تضعیف می کند. این گونه تصامیم، کمیسیون های انتخاباتی را نسبت به برگزاری انتخابات های پیشرو (ریاست جمهوری، شورای ولایتی، شورای ولسوالی و انتخابات مجلس نمایندگان ولایت غزنی) در افکار عامه بی اعتبار خواهد ساخت.

ضمناً کمیسیون شکایات انتخاباتی با این گونه رویکرد، در واقع ضرورت موجودیت خود را جداً زیر سوال برده و به دستگاه تاییدی و مشروعیت بخشی تقلب تبدیل گردیده است و هر گاه این کمیسیون دلایل واضح این چنین تصمیم گیری اش را برای نهادها و مردم افغانستان واضح نسازد ، در آنصورت به وجود این نهاد عبث خواهد بود و این گروه دادخواهی خود را برای عزل فوری اعضای این کمیسیون و به دادگاه کشانیدن آنها، آغاز خواهد کرد.

یادآوری می کنیم، که انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان در سی و دو ولایت افغانستان به جز کندهار و غزنی برگزار شد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала