هجوم ملخ های صحرایی به ولایت های غرب افغانستان

© AP Photo / Mori Chenهجوم ملخ های صحرای به ولایت های غرب افغانستان
هجوم ملخ های صحرای به ولایت های غرب افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صدها هزار ملخی که از سوی وزارت زراعت، خطرناک‌ترین گونه‌ی ملخ برای کشاورزی و باغ‌داری شناخته می‌شود؛ هم‌اکنون راه‌شان را به سوی افغانستان می‌پیمایند.
هشدار وزارت زراعت افغانستان در پیوند با مرغ‌های پیر وارداتی - اسپوتنیک افغانستان
هشدار وزارت زراعت افغانستان در پیوند با مرغ‌های پیر وارداتی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از یک، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید، که ولایت‌های فراه، نیمروز و هرات در مسیر ملخ‌های صحرایی قرار دارند و اگر این ملخ‌ها به پاکستان هم بروند، مسیر برگشت‌شان به افغانستان است و اگر مبارزه با آنان صورت نگیرد، بیشتر باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی را نابود خواهند کرد.

صدها هزار ملخی که از سوی وزارت زراعت، خطرناک‌ترین گونه‌ی ملخ برای کشاورزی و باغ‌داری شناخته می‌شود؛ هم‌اکنون راه‌شان را به سوی افغانستان می‌پیمایند.

سرعت این ملخ ها در وزش باد، پنجصد کیلومتر در ۲۴ساعت تخمین شده است.

این ملخ‌ها، از کشورهای عمان، قطر و عربستان، شش ولایت ایران را آماج قرار داده‌اند و هم‌اکنون مسیرشان به پاکستان و افغانستان را می‌پیمایند.

هجوم این ملخ‌ها، وزارت زراعت را واداشته که در ولایت‌های هم مرز ایران؛ فراه، نیمروز و هرات حالت اضطرار اعلام کند.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آ‌بیاری و مالداری گفت:- "سه ولایت، هرات، فراه و نیمروز را حالت اضطرار اعلام کردیم و ما آمادگی کامل داریم و اگر این ملخ‌ها که درصدی هجوم آن به افغانستان کم است، بیاید گروه‌های فنی ما آماده مبارزه اند".

گروه دوم، ملخ‌های صحرایی نیز در راه اند.

رئیس حفاظت از نباتات و قرنطین وزارت زراعت می گوید، که تا حال پنج‌هزار لیتر دوا و صدها پایه محلول‌پاش آماده شده و به زودی به ولایت های غربی کشور فرستاده خواهند شد.

به باور او، این ملخ ها معده ندارند و در زمان کوتاه، بیشتر درختان مثمر و غیر مثمر را نابود می‌کنند.

عبدالغفور بابری رئیس حفاظت نباتات و قرنطین وزارت زراعت گفت:- "این ملخ‌ها می خورند و حرکت می کنند، به همین دلیل تمامی کشاورزی و باغداری را از بین می‌برند و حتا این ملخ‌ها پوست درخت را می خورند و دور می اندازند".

شمار زیاد از باشندگان ولسوالی‌های هرات، فراه و نیمروز در پیوند به چگونه گی مبارزه با ملخ های صحرایی آگاهی داده شده اند.

بشیر احمد احمدی آمر زراعتی ریاست زراعت و مالداری ولایت هرات گفت:- "تا حال که ما با شما صحبت می کنم ملخ ها به هرات نیامده اند اما همه آمادگی ها برای آنان گرفته شده است در صورتیکه به افغانستان بیایند ما آماده مبارزه هستیم".

این در حالیست، که ولایت های بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان ایران هم اکنون درگیر این آفت است.

یادآوری می کنیم، که پیشینه هجوم ملخ های صحرایی به افغانستان به پنج سال پیش بر می گردد.

ملخ هایی که مبارزه با آن‌ها دشوار گفته می شود و خطرناک ترین ملخ‌های صحرایی به شمار می روند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала