مخالفت 12 دسته انتخاباتی به جرگه مشورتی صلح

© ARG - ارگ - FBمخالفت 12 دسته انتخاباتی به جرگه مشورتی صلح
مخالفت 12 دسته انتخاباتی به جرگه مشورتی صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دوازده دسته انتخاباتی جرگه مشورتی صلح را بی‌‌موقع و در تناقص با تلاش‌های صلح‌جویانه خوانده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح، هم‌زمان با اعلام آماده‌گی‌ها برای برگزاری جرگه‌ بزگ مشورتی صلح، 12 دسته‌ی انتخاباتی در یک موضع مشترک، برگزاری این جرگه صلح را غیر قانونی خواندند و گفتند که برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح در تناقض با تلاش‌های صلح‌جویانه است.
این دسته‌های انتخاباتی روز یک‌شنبه، ۸ ثور، یک روز پیش از برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح در یک نشست خبری مشترک با اصرار بر موضع قبلی‌شان در خصوص تحریم ‌جرگه برزگ مشورتی صلح بار دیگر مخالفت‌شان را با این ‌جرگه اعلام کردند. این دسته‌های انتخاباتی معتقد اند که هدف از برگزاری این جرگه تقویت روند صلح نه‎؛ بل‌که انحراف و «سبوتاژ» این روند است.
دوازده تیم انتخاباتی به شمول صلح واعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر، امنیت و عدالت به رهبری رحمت الله نبی‌ل، وفاق ملی به رهبری احمدولی مسعود، نورالحق علومی، فرامرز تمنا، نورالرحمن لیوال، عنایت‌الله حفیظ، ابراهیم الکوزی، حکیم تورسن، غلام فاروق نجرابی‌، شیدامحمد ابدالی و شهاب حکیمی در جمع تحریم‌کننده‌گان این جرگه مشورتی صلح اند.
پیش از این نیز تیم ثبات و هم‌گرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله، و نیز حامد کرزی، رییس جمهور پیشن کشور و شماری از چهر‌های سیاسی برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح را تحریم کرده بودند.
درهمین حال محمدیونس قانونی معاون اول تیم صلح و اعتدال در این نشست، برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح در مغایرت با قانون اساسی خواند و گفت: «این جرگه فاقد جایگاه حقوقی در افغانستان است. ما یگ جرگه در قانون اساسی داریم که جرگه قانون اساسی است. این جرگه به منظور تقویت روند صلح نیست بلکه به منظور سبوتاژ روند صلح است».
معاون اول تیم صلح و اعتدال خاطرنشان کرد که برای اشتراک در لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح دلایل منطقی و قناعت‌بخش وجود ندارد. او تاکید کرد که اهداف این جرگه نامعلوم است و خلاف مصالح مردم در این جرگه تصمیم گرفته خواهد شد.
محمدیونس قانونی به حکومت هشدار داد و گفت که دوازده تکت انتخاباتی منتظر آجندا و تصامیم لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح خواهند بود و در صورتی‌که تصامیم این جرگه خلاف مصالح مردم و به هدف سبوتاژ روند صلح باشد، تکت‌های انتخاباتی به برگزاری جرگه بزرگ مردم افغانستان که موقف واقعی مردم در روند صلح را واضح خواهد کرد، اقدام خواهند کرد.
هم‌زمان با این، شماری از احزاب سیاسی نیز با برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح مخالفت‌شان را اعلام کردند و با نشر اعلامیه‌هایی گفته‌اند که این جرگه به منظور اهداف کمپینی دایر شده است.
گروه طالبان نیز از مخالفان برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح به شمار می‌رود. این گروه روز یک‌شنبه در خبرنامه اعلام کرده است که برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح در مخالفت با روند صلح قرار دارد و به همین هدف نیز برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала