تانک نو «ارماتا» روسیه بهترین تانک در جهان است؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر تانک نو «ارماتا» روسیه بهترین تانک در جهان است؟
تانک نو «ارماتا» روسیه بهترین تانک در جهان است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هر ماه خبر نوبتی راجع به مشخصات نو تانک Т-14 «ارماتا» - از پوش ضد لغزش تا توالت داخلی – بوجود می آید. این کار اکثراً در باره نمونه های نو تسلیحات روسیه صورت میگیرد و وزارت دفاع بطور منظم این اطلاعات را با تبصره های مفصل و ارزیابی های تولیدکنندگان تکمیل می کند.

مارک ایپیسکوپوس (Mark Episkopos) در نشریه The National Interest (امریکا) در ادامه می نویسد، اندری ماخنین معاون سرانجنییر در تبصره نوبتی به چینل تلویزیونی رسمی وزارت دفاع روسیه «زویزدا» راجع به ماشیندار 62،7 ملی متری «ارماتا» چنین معلومات داد:«برای تامین امکانات استفاده از ماشیندار 62،7 ملی متری تانک در بیرون بخش محاربوی تخنیک زرهی تانک برای ماشیندار دستگاه پرکاری مجدد از فاصله دور طراحی شده است. به کمک آن بصورت اتوماتیک (به اساس سیگنال از آپراتور) قسمت های متحرک ماشیندار به حالت اولی محاربوی درآورده میشوند». ماخنین  افزود، ماشه الکتریکی ماشیندار به منظور عایق ساختن آن تکمیل گردید، تا از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری بعمل آید.

تانک «ارماتا» همچنان توسط ماشیندار ثقیل «کورد» با بور 7،12 ملی متری تجهیز شده که برضد زره سبک و برخی دستگاه های پروازی موثر است. معلوم نیست که آیا «کورد» دستگاه پرکاری مجدد از فاصله دور، مانند ماشیندار 62،7 ملی متری دارد یا نه، چون نصب کردن آن با مشکلات اضافی تخنیکی مربوط می باشد.

موثریت تسلیحات کمکی این بخش کوچک از فهرست طولانی مشخصات و امکانات فعالیت «ارماتا» می باشد. در این فهرست چنین تکمیلات تخنیکی مانند دفاع عصری دینامیکی، توپ 125 мм در برج غیرمسکون، راکت ها با هدف گیری لیزری و طی نمودن فاصله 500 کیلومتری با یکبار سوخت گیری شامل می باشند. حتی اگر مبالغه را نادیده گرفت، هیچکس تردید ندارد که Т-14 ساختار انقلابی دارد. اگر راجع به برتری ها و کاستی های مقایسوی طیارات  Su-57و F-35 هنوز میتوان مناقشه نمود، پس تانک «ارماتا» بطور کاملاً معین بر ماشین های عمده محاربوی ناتو نظر به چنین شاخص ها مانند قدرت آتش، قابلیت مانور و تحرک برتری دارد.

چنین اختلافات توسط تفاوت ها در دوکتورین نظامی توضیح میشوند. از زمان جنگ دوم جهانی تانک ها وسایل زمینی نمایش قدرت نظامی روسیه (و قبلاً اتحاد شوروی) در ساحع عظیم یوریشیا شمرده میشدند. در عین حال، ایالات متحده — قدرت بحری است که نیرو و وسایل را از طریق هوا و در بحر انتقال میدهد و در انواع مربوطه تسلیحات، مانند گروپ کشتی های طیاره بردار ضربتی سرمایه گذاری میکنند که به تاج تفکر نظامی امریکا مبدل گشته اند.

اما «ارماتا» در نبرد ارزشی برنده میشود، آنهم بطور قابل ملاحظه، حتی نظر به بودجه نظامی روسیه. طبق ارزیابی های اولیه، این تانک چهار میلیون دالر ارزش دارد و تانک M1A2 «ابرامس» امریکایی که به بهای شش میلیون دالر تمام میشود، با آن قابل مقایسه است. بطور مقایسوی این بهای خوب است، ولی باوجود این، این بها برای بودجه 60 میلیارد دالری نظامی روسیه که بصورت بسیار اقتصادی توزیع میشود، تا برای برنامه عظمت طلبانه عصری سازی نیروهای بحری، هوایی و نیروهای دفاع ضد راکتی کفایت کند، بار بزرگ بوجود می آورد.

در ابتدا نظامیان روسیه پیشبینی میکردند که تا سال 2020 به تعداد 2300 تانک Т-14 بصورت مسلسل تولید خواهد شد، ولی بعداً شاخص های تولیدی را به شدت کاهش دادند.

نظامیان روسیه میتوانند مخارج تولید تانک را مناسب تر سازند، ولی مشخصات کلیدی آن را حفظ نمایند و پروسه تولیدی کم مصرف راه اندازی کنند. در یک دهه آینده تولید تانک Т-14 را میتوان تدریجاً توسعه بخشید، در آن تکمیلات اضافی وارد ساخت و انواع نو آن را ساخت. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала