عُشر گرفتن طالبان از جایدادهای اجدادی اشرف غنی

© Photo / ARG / ARGعُشر گرفتن طالبان از جایدادهای اجدادی اشرف غنی
عُشر گرفتن طالبان از جایدادهای اجدادی اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در سُرخاب ولایت لوگر خانوادۀ رئیس جمهور افغانستان هزاران جریب زمین دارد و به گفتۀ شماری از کشاورزان و کارگران این خانواده، آنان ناچار بودند که از جایدادهای خانوادۀ رئیس جمهور افغانستان به طالبان به نام عُشر و زکات پول بدهند.
اشرف غنی: رئیس جمهور باقی می مانم - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی: رئیس جمهور باقی می مانم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بیش از سی کیلومتر دورتر از کابل روستای بزرگی به‌نام سُرخاب در ولسوالی محمد آغۀ ولایت لوگر واقع شده‌است که خانوادۀ رئیس جمهور کنونی افغانستان (محمد اشرف غنی) سال‌ها در آن بود و باش داشته‌اند.

در بخشی از روستای بزرگ سُرخاب، روستای کوچکی به نام علی‌‍شاه است که خانۀ پدر بزرگ اشرف غنی در همین روستای کوچک است.

این همان خانه‌یی است که شب و روزهایی از کودکی و نوجوانی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کنونی افغانستان، در آن‌جا سپری شده‌است.

تا بیش از یک سال پیش هم، این بخش‌ها در دست طالبان بودند؛ اما اکنون نیروهای دولتی بر این بخش‌ها، تسلط کامل یافته‌اند.

 

در روستای علی‌شاه و در خانۀ پدر بزرگ اشرف غنی، مردی است، که برای بیش از بیست سال سرپرستی بخشی از جایدادهای خانوادۀ رئیس جمهور افغانستان را در این بخش به دوش داشته است. او که می‌خواهد هویتش پنهان نگه داشته شود، می گوید که در این مدت و حتا در هنگام حضور طالبان در این روستا همواره با نزدیکان اشرف غنی به ویژه با دو پسر کاکای وی به تماس بوده است.

به گفتۀ این مرد، گاهی او ناچار بوده است با این نزدیکان رئیس‌جمهور تماس بگیرد و از آنان بخواهد پولی را برایش آماده کنند که وی هم‌چون عُشر و زکات جایدادهای خانوادۀ ریس جمهور افغانستان را به طالبان بپردازد.

این مرد گفت:- "عُشر گرفته‌اند، حاصل زمین‌ها را گرفته‌اند، رئیس جمهور هم خبر دارد، ناظرش هم خبر دارد، همین امسال هم گرفتند".

بیشتر بخش‌های خانۀ پدر بزرگ اشرف غنی کهنه ریخته و دست نخورده مانده‌اند. در گوشه‌یی از حویلی، چند اتاق قدیمی و در گوشۀ دیگر، اتاق نو تری است، که از آن هم‌چون مهمان‌خانه کار می‌گیرند.

 

احسان، یکی از نماینده‌گان شورای ولسوالی محمد آغه لوگر از ناامنی‌هایی می‌گوید، که در این سال‌ها در این ولسوالی برجا بوده‌اند:- "اکنون همین بزرگانی که در رأس ولایت لوگر قرار دارند، نامِ‌شان را نمی‌توانم برایت بگیرم، همین حال که این‌ها نه شب دارند نه روز دارند. یک مساله سُرخاب نه که من و تو در خانه رئیس‌جمهور نشسته باشیم و من برای این‌ها (نیروهای امنیتی) بگویم. در تمام ولایت لوگر، تحرکات دشمن است".

شوکت، فرماندۀ نیروهای خیزش مردمی در لوگر نیز بر این گفته‌های احسان چنین افزود:- "در گذشته، هنگامی‌که کاروان ارتش به این‌جا می‌آمد، دو سه تانک ضایعات داشتند. با ماین برخورد می‌کردند. این جاهایی که شما دیدید، بلندی‌یی که قبر پدر کلان رئیس‌جمهور است، طالبان بر فراز آن بودند و مراقب بودند که از اطراف کسی نیاید".

کشاورزان می‌گویند، که خانواده غنی در پنج روستای کوچک سُرخاب، هزاران جریب زمین دارند که بیشتر آن‌ها کشت نشده برجا مانده‌اند.

 

حضرت خان، مرد پنجاه ساله‌یی که در حدود سه سال است در بخشی از این زمین‌ها کشاورزی می‌کند، می‌گوید که کار در این زمین‌ها برایش دردسرهای زیادی به‌بار آورده است.

 او می‌افزاید:- "به طالبان گفتم که شما خودتان حساب بلدید. بیاید و محاسبه کنید که از این زمین‌های خشک، من چی حاصل بگیرم که به شما بیست هزار بدهم".

ارگ می‌خواهد که به این گزارش هیچ واکنشی نداشته باشد؛ اما طالبان می‌گویند که آنان، بر سُرخاب همواره تسلُط داشته‌اند و از همه باشندگان روستاهای کوچک این منطقه، به شمول خانواده غنی سال‌ها عُشر و ذکات گردآوری کرده‌اند.

با این‌حال، روشن نیست که در هنگام ادارۀ طالبان بر اطراف خانۀ اجدادی رئیس جمهور کنونی افغانستان چرا و چه‌گونه بخش‌هایی از آرام‌گاه پدر بزرگ اشرف غنی که بر تپه‌یی بر فراز خانه‌ها و زمین‌های این خانواده واقع شده‌است، دوبار با کارگذاری ماین منفجر شده‌اند  آرام‌گاهی‌که اکنون نیروهای امنیتی از آن نگه‌داری می‌کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала