حقوقدانان از رفتار غیر قانونی غنی پرده برداشتن

© Photo / ARG / ARGحقوقدانان از رفتار غیر قانونی غنی پرده برداشتن
حقوقدانان از رفتار غیر قانونی غنی پرده برداشتن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس‌جمهور غنی طی فرمانی عبدالقادر زازی وطن دوست، را رییس دبیرخانه مجلس نماینده‌گان گماشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، شماری از حقوق دانان می‌گویند در حالی که تاکنون هیات اداری مجلس نماینده‌گان انتخاب نشده است، رییس جمهور غنی نمی‌تواند به گونه مستقیم در کار مجلس نماینده‌گان مداخله کند.
روح الله سخی‌زاده، حقوق دان، گفت: «با توجه با این که پارلمان افغانستان یک رکن نظام افغانستان است و در اجرات خود مستقل است و از طرف دیگر آقای وطن دوست فعلن از کاندیدان معترض است، تکلیف شان هنوز معلوم نیست که نتیجه انتخابات کابل چی می‌شود به این دو دلیل فرمان رییس جمهور می‌تواند غیرقانونی باشد.»
دیده‌ بان شفافیت افغانستان نیز این کار حکومت را سیاسی می‌داند و می‌گوید زازی وطن دوست بر بنیاد ملاحظات سیاسی به این سمت گماشته شده است.
ریاست جمهوری عزل و نصب رییس دبیرخانه مجلس نماینده‌گان را بربنیاد قانون و از صلاحیت‌های رییس جمهور می‌داند.
اما اتحادیه حقوق دانان افغانستان می‌گوید که بربنیاد قانون، رییس دبیرخانه مجلس از سوی رییس مجلس پیشنهاد می‌شود و رییس‌جمهور تنها صلاحیت تایید و یا رد آن را دارد.
اشرف غنیی در حالی زازی وطن دوست را به ریاست دبیرخانه مجلس نماینده‌گان گماشته است که خدای نظر نصرت که متهم به فساد است و در نهادهای عدلی و قضایی پرونده دارد، در ماه حوت سال پار نامه کناره گیری‌اش را از بیرون کشور فرستاد و خودش تا کنون به کشور برنگشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала