افشأ اسرار "معامله قرن" بین عربستان، امریکا و اسرائیل

© AFP 2023 / Mandel Nganنزدیک شدن پرخطر الریاض با واشنگتن
نزدیک شدن پرخطر الریاض با واشنگتن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمود عباس از پیشنهاد 10ملیارد دالری محمد بن سلمان در «معامله قرن ترامپ » امتناع ورزید.

شهزاده محمد بن سلمان، وارث عربستان سعودی به محمود عباس، رئیس اداره خودمختار فلسطین، 10 میلیارد دالر غرض حمایت از طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا برای حل و فصل خاورمیانه به عنوان "معامله قرن" پیشنهاد نمود.

قرار اطلاعات، رهبر فلسطین این پیشنهاد را رد نموده توضیح داده است که پذیرش این معامله به معنی ختم فعالیت سیاسی وی می باشد. 

حماس: هرگز اجازهٔ اجرای «معامله قرن» را نخواهیم داد - اسپوتنیک افغانستان
حماس: هرگز اجازهٔ اجرای «معامله قرن» را نخواهیم داد

با اشاره به گزارش های دیپلماتیک، پس از نشست سیاستمداران عرب، گزارش شده است که محمد بن سلمان به محمود عباس درباره جزئیات برنامه ترامپ خبر داده و مساله بودجه سالانه تشکیلات خودگردان فلسطین را مطرح نموده اس.، عباس در پاسخ گفته است که دولت کشوراش سالانه به یک میلیارد دالر نیاز دارد. محمد بن سلمان 10 ملیارد دالر برای 10 سال به وی وعده کمک داده، مشروط به این که به «توافقنامه قرن» در حل و فصل بحران خاورمیانه موافقه نماید.
در خبر آمده است که شاهزاده به عباس وعده تقویت کنترل در کرانه غربی و حمایت مالی از پروژه های که برای بهبود اقتصاد فلسطین میباشد را داده است. رئیس ادارۀ خودمختار فلسطین در جواب گفته است که واقعیت های سیاسی اجازه نمی دهد که او طرح ایالات متحده را قبول کند. به این ترتیب، روزنامه ها یادآوری می کنند که فلسطین "معامله قرن" را رد کرده است.
در ماه اپریل، جارد کوشنر، مشاور و معاون رئیس جمهور امریکا، اعلام کرد که در ماه جون برنامه را برای حل و فصل خاورمیانه ارائه خواهد کرد، ولی جزئیات پروژه را افشا ننمود.
در ماه فبروری، کوشنر گفت که این طرح، سرحدات فعلی را لغو می نماید، عمل و نقل آزاد مردم و کالاها و همچنین متحد کردن تمامی سرزمین های فلسطینی تحت یک قدرت را قرار می دهد.
طرح حل و فصل مسالمت آمیز خاورمیانه به نام "معامله قرن" در آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترومپ تهیه شده که تا کنون جزئیات پیش نویس آن مشخص نگردیده است. به گفته رسانه های اسرائیلی، این امر شامل ایجاد یک دولت فلسطینی در 90 درصد از کرانه غربی و تقسیم اورشلیم است. واشنگتن این اطلاعات را تائید نمی کند. پس از آن که در دیسامبر 2017 ایالات متحده تمام قلمرو اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل شناخت، فلسطینی ها از مصالحه کردن امریکائی ها در حل و فصل مناقشات خودداری کردند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала