قدرت‌های اروپایی خواستار دور زدن تحریم‌ها علیه ایران شدند

© Fotolia / Borna_Mirقدرت‌های اروپایی خواستار دور زدن تحریم‌ها علیه ایران شدند
قدرت‌های اروپایی خواستار دور زدن تحریم‌ها علیه ایران شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آلمان، فرانسه و بریتانیا از تصمیم ایالات متحده مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ایران ابراز تاسف کردند.

به گزارش اسپوتنیک، آلمان، فرانسه و بریتانیا از اتحادیه اروپا، روسیه و چین خواستند تا علیرغم امتناع ایالات متحده از تمدید معافیت‌های نفتی ایران، کانال‌های مالی و تجارتی با ایران را حفظ نمایند.

در اعلامیه مشترک قدرت‌های اروپایی آمده است: «شرکت کنندگان برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هستوی ایران به حفظ و نگهداری کانال های مالی و صادراتی با ایران و کشورهای ثالث که از برجام حمایت میکنند، متعهد هستند.»

در اعلامیه آمده است که اروپا کمک های مالی به مکانیسم خاص تجارت با ایران (اینستکس/ساحات) را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. افزون براین آنها از شرکای روسی و چینایی خود خواستند تا همین کار را برای حفظ تجارت قانونی انجام دهند.

قابل یادآوری است، در تاریخ ۸ می سال گذشته میلادی، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود.  

این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هستوی ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه میباشد.

رئیس جمهور ترامپ معتقد است که برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم میکند.  

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала