عبدالله به اردوغان: طالبان هنوز «مانع اصلی» صلح است

© Sputnik / Alexey Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر عبدالله عبدالله: جرگه مشورتی صلح ممد نیست، در آن شرکت نمی‌کنم
عبدالله عبدالله: جرگه مشورتی صلح ممد نیست، در آن شرکت نمی‌کنم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور پس از چاشت دیروز(جمعه، ۱۳ ثور) با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در شهر استانبول دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ریاست اجراییه با نشر خبرنامه ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار همکاری های دوجانبه، پروسه صلح افغانستان، انتخابات و سرمایه گذاری ها در دو کشور بحث و تبادل نظر کرده اند.
در خبرنامه آمده است: "«رییس جمهور ترکیه در صحبت‌های خود گفت که افغانستان و ترکیه روابط و پیوندهای تاریخی و دیرینه دارند و صلح و ثبات در افغانستان برای ترکیه از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.»
آقای اردوغان همچنان از آغاز به کار پارلمان جدید کشور استقبال کرد و آن را گامی در راه تحکیم «مردم‌سالاری» در افغانستان عنوان کرد. 

رییس جمهور ترکیه همچنان بر ادامه همکاری های کشورش با حکومت و مردم افغانستان تاکید ورزیده و افزوده است: "ترکیه همیش در کنار مردم و حکومت افغانستان قرار دارد و ما به کمک‌ها و همکاری‌های خویش به شما همچنان ادامه می‌دهیم.
بر اساس خبرنامه، ترکیه از تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان حمایت می‌کند و خواهان برقراری "صلح دایمی، عادلانه و قابل تطبیق در افغانستان می‌باشد و در این راستا بر اقدام و تصمیم مسوولانه همه طرف‌ها تاکید کرد."
در همین حال ترکیه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری «آزاد و با اعتبار» در افغانستان حمایت و آن را گامی در مسیر «صلح و ثبات» در افغانستان و منطقه می‌داند.
از سویی هم عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور روابط میان ترکیه و افغانستان را تاریخی،‌ دوستانه و استوار بر مشترکات و ارزش‌های دینی،‌ فرهنگی و تاریخی خواند و از ترکیه به عنوان یکی از متحدان استراتیژیک و دایمی افغانستان نام برد.
رییس اجرایی با قدردانی از حمایت ترکیه از تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان به نیکی یاد کرد و طالبان را «مانع اصلی» برای دست یافتن به صلح خوانده است.
در خبرنامه آمده است: «تلاش‌های جدی از سوی ایالات متحده امریکا برای دست‌یافتن به صلح آغاز شده است. در این راستا مذاکرات میان نمایندگان ایالات متحده و طالبان ادامه دارد. حکومت و مردم افغانستان به صلح عادلانه و پایدار متعهد اند. اما طالبان هنوز مانع اصلی صلح هستند چون به مذاکرات بین‌الافغانی همه شمول و رودررو با حکومت و مردم افغانستان آماده نیستند.»
در خبرنامه آمده است: «رییس اجراییه از علاقمندی رییس جمهور ترکیه برای افزایش سرمایه‌گذاری و تجارت میان دو کشور استقبال کرد و آمادگی افغانستان را در این زمنیه اعلان نمود و وعده سپرد که گام‌های عملی در این زمینه از سوی وزارت‌ها و نهادی ذیربط به همکاری سفارت‌های دو کشور برداشته شود.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала