واکنش خلیلزاد به اظهارات سخنگوی طالبان

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در چهارمین روز گفت‌وگوهای این دورش با طالبان، می‌گوید که طرف‌ها، پس از یک توافق صلح باید سلاح‌های شان را به زمین بگذارند.

به گزارش اسپوتنیک،زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که اقدام برای کاهش خشونت مسوولیت اخلاقی همه طرف‌های جنگ است و نظامیان امریکایی آماده‌اند برای کاهش خشونت در افغانستان، اسلحه‌شان را کنار بگذارند. او این اظهارات را در پاسخ به سخنان سخنگوی طالبان مطرح کرده است.
خلیل‌زاد پیش‌تر گفته بود که زمان به زمین گذاشتن سلاح و پذیرش صلح، فرا رسیده است. آقای خلیل‌زاد، بامداد روز جمعه در توییترش نوشت که او در آغاز ششمین دور مذاکرات قطر به گروه طالبان تفهیم کرده است که زمان پذیرش صلح، به زمین گذاشتن سلاح و توقف خشونت‌ها در افغانستان فرا رسیده است.
اما گروه طالبان در واکنشی به این اظهارات خلیل‌زاد گفته بود که زلمی خلیل‌زاد نباید به فکر به زمین گذاشتن اسلحه طالبان باشد، بلکه به جای آن به امریکا تفهیم کند که از زور کار نگیرد و برای ابقای «اداره کابل» تلفات جانی و زیان مالی بیش‌تر متحمل نشود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در توییتی گفته است که حمایت امریکا از دولت افغانستان، یک استراتژی ناکام است و منتج به نتیجه نخواهد شد. او افزوده است که خلیل‌زاد باید به جای «شف‌شف» با جرأت «شفتالو» بگوید و حقایق جاری را بپذیرد.
آقای خلیل‌زاد امروز شنبه، چهاردهم ثور، در پاسخ به ذبیح‌الله مجاهد گفته است که کاهش خشونت در افغانستان مسوولیت اخلاقی همه طرف‌ها است و نظامیان امریکایی آماده‌اند در همین راستا سلاح‌شان را به زمین بگذارند. او افزوده است: «گذاشتن سلاح‌ به زمین از سوی تمام طرف‌ها نتیجه هر پروسه صلح است. توافق تمام طرف‌ها به هدف کاهش خشونت برای رسیدن به این نتیجه ضروری و مسوولیت اخلاقی است. ما برای این امر آماده هستیم.»
ششمین دور گفت‌وگوی رسمی میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد. هرچند در مورد اجندای مورد بحث این دور از گفت‌وگوها معلومات دقیق و تأیید شده از منابع رسمی وجود ندارد، اما خلیل‌زاد گفته است که صلح نیازمند بحث و توافق روی چهار موضوع متصل به هم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала