در جستجوی موجودات سیارات دیگر

© NASAدر جستجوی موجودات سیارات دیگر
در جستجوی موجودات سیارات دیگر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امسال از آغاز پروژه جستجوی موجودات عاقل فرازمینی (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) SETI شصت سال تکمیل میگردد!

در تاریخ 18 اپریل سال 1960 مجله Time به خوانندگان خبر داد که فرینک درییک همکار جوان رصدخانه ملی رادیواسترونومیک برای اولین بار در تاریخ سعی می ورزد با موجودات عاقل فرازمینی تماس یک جانبه برقرار نماید. او به مثابه چنین موجودات باشندگان فرضی سیارات به عین ترتیب فرضی سیستم ستاره گان تاو کیت و اپیسیلون ایریدان که در فاصله 12 و 5،10 سال نوری از آفتاب قرار دارند، برگزید. درییک امواج رادیویی را که در دامنه باریک نزدیک به 420،1 گیگا هیرتز توسط رادیوتلسکوپ 85-فته که به این سیستم توجیه شده، ثبت شده بودند، می شنید. درییک، به استثنای یک مورد زنگ خطر کاذب نسبت اغتشاشات رادیویی منبع زمینی نظامی در جریان چهار ماه فقط به جز از صداهای ستاتیک چیزی دیگر نه شنید. در ماه اگست او راجع به بی مفهوم بودن تلاش های بعدی نتیجه گیری نمود و (توسط عین وسایل) مطالعه تجزیه مقناطیسی خطوط سپکترالی هایدروجن فضایی را که بنام اثر زییمان شهرت دارد، آغاز کرد. پروژه «اوزما»، که بنام شهزاده کشور اوز از داستان دلچسپ فرینک باوم مسمی شده بود، خاتمه یافت. و پروژه SETI (Search for Extraterresrial Intelligence) آغاز شد.

رادیو یا نور؟

درییک تجربه خود را در اوایل بهار سال 1959 آغاز کرد. دامنه آخذه ، 420،1 گیگا هیرتز را او بطور تصادفی انتخاب نه کرده بود —هایدروژن اتمی پراگنده شده در کهکشان، عنصر بسیار گسترش یافته در کهکشان — به آن تشعشع مینماید… جالب اینکه دستگاه آخذه درییک فقط به مبلغ 2000 دالر تمام شد، چون کمپنی Microwave Associates به او بطور مجانی جدیدترین تقویت کننده پارامتریک که در آن زمان یکی از بهترین دستگاه ها بود، در اختیار قرار داد.

ستاره گان با سیارات که از آنها میتوان عبور زمین را در روی دیسک آفتاب (در سطح بیضوی) مشاهده کرد، به عقیده دانشمندان، — نامزدان احتمالی ارسال سیگنال های رادیوی می باشند که برای باشندگان زمین در نظر گرفته شده اند.

در سال 1959 یک حادثه اولیه دیگر تاریخ SETI رخ میدهد. در سپتمبر جوزیفی کوکونی و فلیپ موریسون پروفیسوران پوهنتون کورنیل در مجله Nature یادداشت کوتاه منتشر کردند که در آن عین استراتژی مواصلات فضایی، مانند درییک، پیشنهاد کردند. آنها نیز معتقد بودند که موجودات فرازمینی به موج 1،21 سانتی متری ارتباط میگیرند و از همنینرو جستجوی برادران عاقل را در نوار 420،1 گیگا هیرتزمثبت منفی 300 کیلو هیرتز پیشنهاد کردند، چون منبع سیگنال های نسبت به زمین به سرعت حد اکثر 100 کیلومتر در ثانیه عبور میکند. این یادداشت به اولین مطلب منتشره علمی مبدل گشت که به مساله SETI وقف شده بود.

باید گفت که تا به حال دانشمندان هیچ چیزی نه یافته، اما چه خواهد شد، اگر سیگنال از موجودات عاقل دریافت گردد؟ به گفته درییک، فعالیت های بعدی در پروتوکول ویژه بین المللی پیشبینی شده که فعالیت های این سازمان و شخصیت های خصوصی را در چنین وضع تنظیم میکند:« از جمله، آنها باید فوراً معلومات را با متخصصین که مصروف جستجوی مدنیت های فرازمینی می باشند، در میان بگذارند، تا ارزیابی کارشناسان راجع به نتائیج حاصله انجام گردد. همچنان مطلع ساختن سرمنشی سازمان ملل متحد قبل از حکومت خود راجع به حادثه رخ داده شده ضروری است. من امیدوارم که کدام وقتی ما از این قواعد مسفید خواهیم شد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала