تصمیم قاطع ارگ برای رهایی زندانیان طالب

© Photo / M.Naderiارگ
ارگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که شماری از زندانیان طالب به منظور حسن نیت آزاد خواهند شد و آتش‌بس نیز با این گروه به خواست ملت صورت می‌گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، رییس جمهور غنی روز جمعه، سیزدهم ثور، در نشست پایانی لویه‌جرگه مشورتی صلح از رهایی شماری از جنگ‌جویان گروه طالبان خبر داده است. او گفته است که به پاس احترام به خواست‌ اعضای این جرگه و حرمت به ماه رمضان، ۱۷۵ زندانی گروه طالبان را به نشان حسن نیت و اقدام دوستانه دولت جمهوری اسلامی ‌افغانستان از زندان رها خواهد ساخت. آقای غنی هم‌چنان گفته است که این زندانیان از سال‌ها به این سو در زندان‌های حکومت به سر می‌برند،‌ اما روشن نساخته است که در این میان رهبران ارشد گروه طالبان نیز شامل‌اند یا خیر.  

طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اتن ملی طالبان در زندان پلچرخی جنجال آفرید + ویدئو

با این حال، محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و رییس کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح، پس از پایان این جرگه در یک نشست خبری در کابل توضیح داد و گفت، در میان زندانیان گروه طالبان که قرار است از سوی حکومت آزاد شوند، رهبران ارشد این گروه شامل نیستند. به گفته آقای داوودزی در نخستین مجموعه قرار است 175 زندانی این گروه رها شوند و این روند از این پس ادامه خواهد یافت.
این در حالیست که، شاه‎حسین مرتضوی،‌ معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که در نقاط مختلف کشور روزانه جنگ جریان دارد و نیرو‌های امنتی نیز عملیات‌های خود را دارند. آقای مرتضوی افزود که شماری از زندانیان طالب به منظور حسن نیت آزاد می‌شوند و هم‌چنان آتش‌بس با طالبان خواست، ملت و جرگه بزرگ مشورتی صلح است.
با وجود درخواست‌های پی هم حکومت، گروه طالبان به مناسبت آغاز ماه رمضان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ماه مبارک رمضان زمان بسیار بهتر برای جهاد است. گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای هم‌چنان مسوولیت حمله بر نیرو‌های امنیتی در ولایت‌های بغلان، ننگرهار و زابل را در جریان دو روز گذشته برعهده گرفته‌ است.
در حمله گروه طالبان بر فرماندهی پولیس ولایت بغلان، روز یک‌شنبه، 15 ثور که نزدیک به 6 ساعت دوام کرد، 13 پولیس کشته و 55 نفر دیگر زخمی شده‌اند. در میان زخمیان 20 غیرنظامی به شمول کودکان و زنان نیز شامل‌اند. این حمله توسط 8 مهاجم این گروه انجام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала