مشاور پیشین ترامپ: حکومت افغانستان پس از بیرون شدن نیروهای امریکا سقوط خواهد کرد

© AFP 2023 / Nicholas Kammمشاور پیشین ترامپ: حکومت افغانستان پس از بیرون شدن نیروهای امریکا سقوط خواهد کرد
مشاور پیشین ترامپ: حکومت افغانستان پس از بیرون شدن نیروهای امریکا سقوط خواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از پیامدهای ناگوار بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان هشدار داد.
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
استار تریبون: دولت افغانستان را طالبان و فساد اداری سقوط خواهند داد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مک ماستر مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ، می‌گوید که اگر واشنگتن از افغانستان بیرون شود، حکومت افغانستان سقوط خواهد کرد و این کار زمینه را برای ایجاد خلافت گروه‌های هراس‌افگن ایجاد خواهد کرد.

به گفتۀ او، در چنین اوضاعی، گروه‌های هراس‌افگن مردم افغانستان را ناگزیر به زندگی زیرنظام وحشیانۀ شان خواهند کرد و به دنبال حمله بر کشورهای هم‌پیمان امریکا در دور و نزدیک و حتا به دنبال حمله بر اروپا و امریکا خواهند شد.

او می‌افزاید:- "امریکاییان باید جنگ را در افغانستان همچون یک بیمه نامه مهم در برابر آن‌چه‌که می‌تواند در کشور خود شان رخ بدهد، بپندارند. سقوط حکومت افغانستان که از پشتیبانی امریکا برخوردار است سبب ایجاد یک منطقۀ شناخته شده همچون خراسان برای گروه‌های جهادی خواهد شد".

او گسترش فعالیت‌های این گروه‌ها را حتا به کشورهای عرب و اسرائیل خطرناک می‌داند:- "آن‌چه این گروه‌ها می‌کوشند ایجاد کنند «امارت‌»ها استند. و سپس این امارت‌ها را در یک خلافتی درآمیزند که آنان مردم را به زنده‌گی زیر رژیم وحشیانۀ شان ناگزیر سازند و سپس هراس را برای حمله به دشمنان نزدیک شان، کشورهای عربی، اسرائیل و دشمنان دور، اروپا و ایالات متحده صادر نمایند".

هرچند جنگ واشنگتن در افغانستان هنوزهم چهل وپنج میلیارد دالر درسال هزینه بر می‌دارد، اما مک ماستر پیشنهاد می‌کند تا واشنگتن برهم پیمانانش اتکا کند و از آنان بخواهد پول و سرباز بیشتر کمک کنند نه این‌که به‌گونۀ کامل از افغانستان بیرون شوند:- "اگر شما دربارۀ اهمیت مأموریت در افغانستان فکر می‌کنید تا آن یک جامعه کاملأ تغییر یافته در برابر دشمنان طالب و هم‌پیمانان القاعدۀ آن محافظت شود، هزینه جنگ در این کشور قابل تحمل است".

به گفتۀ مک ماستر، افغانستان به سویس مبدل نخواهد گشت اما یک افغانستان همانند دهه هفتاد بوده می‌تواند نه یک افغانستانی‌که در دورۀ طالبان بود.

یادآوری می کنیم، که پس از آغاز گفت‌وگوها میان ایالات متحدۀ امریکا  و طالبان، دونالد ترامپ، اعلام کرد که در حدود هفت هزار سرباز امریکایی را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

در جریان گفت‌وگوهای زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و طالبان نیز بحث بیرون شدن نیروهای خارجی به ویژۀ امریکایی، یکی از پیش شرط‌های اصلی گفت‌وگوهای این گروه بوده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала