بستن دروازه یک مکتب توسط باشندگان کابل

© Sputnik / کسرا روییبستن دروازه یک مکتب توسط باشندگان کابل
بستن دروازه یک مکتب توسط باشندگان کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باشندگان شهر کابل در اعتراض به کمبود آموزگار دروازه ورودی یک مکتب را در منطقه ده‌خدایداد واقع در ناحیه شانزدهم بستند.
طالبان در فراه یک مکتب دخترانه را انفجار دادند - اسپوتنیک افغانستان
طالبان در فراه یک مکتب دخترانه را انفجار دادند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، باشندگان این منطقه می گویند، که مکتب شهرک خراسان در ساحه ده‌خدایداد بیش از یک‌صد آموزگار درسی کمبود دارد که این امر موجب بی سرنوشت شدن حدود 5200 دانش‌آموز شده‌است.
آنان هشدار می‌دهند، که الی فرستادن آموزگاران جدید به مکتب شهرک خراسان، دروازه ورودی این مکتب را همچنان مسدود نگه می‌دارند.
محمدعلی قوم، وکیل‌گذر منطقه ده‌خدایداد گفت، که درحال حاضر فرزندان آنان از بی‌سرنوشتی به علت نبود آموزگار درسی رنج می‌برند.
قوم اشاره کرد، که ماه ثور به پایان می‌رسد و امتحانات چهارنیم‌ماهه —وسط سال- آغاز می‌شود؛ اما دانش‌آموزان سطری از کتاب را آموزش ندیده‌اند.
او هشدار داد، که اگر وزارت معارف به خواست‌های باشندگان ده‌خدایداد پاسخ مثبت ندهد و آموزگاران درسی نفرستد؛ آنان همچنان دروازه این مکتب را مسدود نگه میدارند.
در همین حال وزارت معارف از رسیدگی به مشکل باشندگان ساحه ده‌خدایداد شهر کابل خبر داده می‌گوید، که بیش از 50 آموزگار به این مکتب فرستاده شده است.
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف تصریح کرد، که این وزارت به شکایت باشنده‌های ناحیه شانزدهم شهر کابل مبنی بر کمبود آموزگار در لیسه شهرک خراسان رسیدگی کرده است.
خانم نزهت اضافه کرد، که بیش از 50 تن آموزگار حق الزحمه که پیش از این پروسه امتحان رقابت آزاد را سپری کرده بودند امروز معرفی شده و به عنوان آموزگار در مکتب شهرک خراسان آغاز به کار می‌کنند. 
او خاطر نشان کرد، که کمبود آموزگار یک چالش سرتاسری است که در مجموع معارف 34 ولایت کشور به آن دست و پنجه نرم می کنند.
نزهت همچنین یادآور شد، که وزارت معارف در حال حاضر به 70 هزار آموزگار رسمی نیاز دارد اما بست هایی که به این وزارت اختصاص داده می شود با توجه به امکانات مالی دولت است و نیازمندی معارف به آموزگار را اکتفا نمی کند.
او تاکید کرد، که وزارت معارف برای کاهش مشکل کمبود آموزگار همه ساله آموزگاران قرار دادی بانو و آموزگاران حق الزحمه را جذب می کند.
 یادآوری می کنیم، که بر اساس آمار وزارت معارف، افغانستان حدود ۱۷۵۰۰ مکتب، ۱۵۰ هزار آموزگار و ده میلیون دانش آموز دارد. دست کم ۳۶ در صد دانش آموزان دختران اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала