رهبران مصر و عربستان ترامپ را وادار به حمایت از مارشال حفتر کردند

© Photo / Presidency Spokesman رهبران مصر و عربستان ترامپ را وادار به حمایت از مارشال حفتر کردند
رهبران مصر و عربستان ترامپ را وادار به حمایت از مارشال حفتر کردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وال استریک ژورنال می‌گوید که دیپلمات‌های امریکایی در ایجاد یک دوره جدید در لیبیا با اندازۀ به مشکل برخورده اند.

به گزارش اسپوتنیک، به اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال چاپ امریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پس از فشارهای عربستان و مصر، از خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبیا» مستقر در شرق این کشور حمایت کرد.

این روزنامه به نقل از یکی از مسؤولان عالی رتبه دولت این کشور و نیز دو مسؤول عربستانی نوشت، رهبران ریاض و قاهره در اعمال فشار بر ترامپ برای تغییر سیاست‌اش درباره لیبیا موفق عمل کردند. ترامپ در جنگ حفتر با دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج از حفتر حمایت کرد.

صحبت تلفنی ترامپ با خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبیا - اسپوتنیک افغانستان
صحبت تلفنی ترامپ با خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبیا

این روزنامه امریکایی می‌نویسد، محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در تاریخ نهم اپریل گذشته دونالد ترامپ را به گفت‌وگو با حفتر و حمایت از او تشویق کردند.

به گفته مسؤولان عربستانی و امریکایی، بن سلمان در تماس تلفونی با ترامپ مدعی شد که شبه‌نظامیان طرابلس با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در ارتباط هستند.

کاخ سفید گزارش داد، تقریباً پس از یک هفته و به صورت مشخص در تاریخ 15 اپریل ترامپ با حفتر تماس گرفت و حمایت خود از عملیات او را اعلام کرد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت، تصمیم ترامپ در تضاد با سیاست امریکا در لیبیا طی سال‌های گذشته است. واشنگتن در سال‌های اخیر از دولت وفاق ملی حمایت کرده و با نیروهای خود در جنگ علیه داعش شرکت می‌کرد.

این روزنامه امریکایی نوشت، وزارت امور خارجه امریکا تا زمان تماس ترامپ با حفتر، حمله او به طرابلس را محکوم می‌کرد و در کنار متحدانی اروپایی خود خواستار آتش‌بس میان طرف‌های درگیری در لیبیا بود.

رئیس‌جمهور امریکا در گفت‌وگوی تلفونی خود با حفتر به بررسی رویکرد مشترکی برای انتقال لیبیا به یک ساختار سیاسی دموکرات و باثبات پرداخت.

به نوشته این روزنامه، با وجود انتقادات کنگره از نقش احتمالی بن سلمان در قتل جمال خاشقجی، نقش او در تصمیم اخیر ترامپ درباره لیبیا کاملا آشکار است.

گفتنی است حفتر در ظرف یک ماه دو بار به قاهره سفر کرد و حمایت سیسی از عملیات خود علیه طرابلس را به دست آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала