هشدار امریکا به عواقب توسعه تسلیحاتی اتحادیه اورپا

© AFP 2023 / JOHN THYSهشدار امریکا به عواقب توسعه تسلیحاتی اتحادیه اورپا
هشدار امریکا به عواقب توسعه تسلیحاتی اتحادیه اورپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا از عواقب احتمالی اقتصادی و سیاسی ادامه توسعه پروژه‌های دفاعی اتحادیه اروپا، هشدار داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه El Pais، ایلین لورد، معاون وزیر خارجه ایالات متحده امریکا با فرستادن نامه به فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی نوشته است که پلان‌های بروکسل مبنی بر پروژه‌های دفاعی، همگرایی ده‌ساله میان کشورهای غربی در چوکات ناتو را تهدید می‌کند.

همچنان در این نامه از نارضایتی واشنگتن از شرایط برنامه داخل اروپایی همکاری ساختار دایمی در امور امنیتی و دفاعی که شامل ساخت سیستم‌های جنگی در چوکات همکاری میان ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا، که باعث افزایش مصارف دفاعی و رقابت شدید خواهد شد.

آمادگی امریکا برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اروپا - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی امریکا برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اروپا

به باور واشنگتن، راه خروج از شرایط فعلی، تجدید نظر از این برنامه و بخصوص خودداری از خودداری از حقوق استثنایی بر مالکیت فکری و حق وتوی کشورهای شرکت کننده می‌داند که به اجرای هرگونه پروژه دفاعی در همکاری با کشورهای ثالث منجر شود.

روزنامه مذکور خاطر نشان ساخته است که احتمالاً نگرانی‌های امریکا با بریکزیت مرتبط است که در نتیجه آن آلمان در پی همکاری فشرده‌تر با فرانسه است، نه با بریتانیا که از امریکا حمایت می‌کند.

در جون سال ۲۰۱۸ کمیسیون اروپایی تصمیم گرفت نام European Geostationary Navigation Overlay Service را به نام "آژانس برنامه های فضایی اتحادیه اروپا" تغییر بدهد. در اطلاعیه کمیسیون اروپایی درمورد بودجه فضایی سال های ۲۰۲۱ — ۲۰۲۷ آمده است که در آینده آژانس نامبرده نقش مهمی در اجرای سیاست فضایی اروپا ایفا خواهد کرد، زیرا این آژانس به عنوان یک سازمان بین‌الدول مهمترین "شریک در اجرای فنی و عملی برنامه های فضایی اتحادیه اروپا" خواهد بود. بدین ترتیب بریتانیا از شماری از پروژه‌ها کنار زده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала