تعهد سازمان ملل برای دفاع از حقوق زنان افغانستان

© Sputnik / Haidar Shahتعهد سازمان ملل برای دفاع از حقوق زنان افغانستان
تعهد سازمان ملل برای دفاع از حقوق زنان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک عضو کمیساری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گویند که این سازمان از حقوق زنان افغان دفاع میکند اما مردان افغان نیز باید در این عرصه سهم بگیرند.

الینا مون اوس، عضو کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در گفتگوی ویژه با اسپوتنیک اظهار داشت:

«ما از حقوق زنان افغانستان دفاع می‌نماییم، زنان و دختران افغانستان به برنامه‌های ویژه‌یی نیاز دارند، زیرا آنها دسترسی کامل به تحصیل، حفظ الصحه و قانون ندارند، و این خود خطر بزرگی برای زنان افغانستان است».

وی در حاشیه کنفرانس دوم افغانستان در مادرید در رابطه به دفاع از حقوق زنان افزود که پروژه های خاص برای زنان ایجاد شده است که هدف آن ایجاد فضایی میباشد تا زنان افغانستان بتوانند در آنجا جمع شوند، بیاموزند و احساس امنیت کنند. در این پروژه‌ها، معلمان مسلکی کار می کنند که آموزش کمپیوتر را رایگان تدریس می کنند، دیگر این که دسترسی به اینترنت و آموزش زبان انگلیسی  نیز وجود دارد. بعضی از این کورس ها فقط برای دختران و یک تعداد دیگر کورس ها هم برای مردان و هم زنان است تا بتوانند بین هم مکالمه کنند.

«بسیاری از زنان افغانستان حقوق خود را می دانند. اما من فکر می کنم ضرور است که مردان افغان نیز در این پروسه بپیوندند تا مشترکاً خشونت را متوقف کنیم. اقدامات سنتی مانند ازدواج با دختران زیر سن، جرایم چون توهین و تحقیر، تجاوز جنسی، شکنجه زنان و غیره که زنان را در شرایط بسیار آسیب پذیر قرار می‌‎دهد، باید متوقف گردد. ما باید مطمئن باشیم، زنان بیوه که یک قسمت عظیم و بسیار آسیب پذیر جامع افغانی بشمار می رود، دیگر رنج نمی برند. ما باید دسترسی به آموزش را برای همه مهیا نمایم».

الینا مون اوس در مورد این که ممکن طالبان به قدرت برسند، در این صورت، آیا سازمان ملل متحد می تواند حقوق زنان افغانستان حمایت کند؟ پاسخ داده گفت که ما در چوکات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، با پناهندگان و کسانی که بازگشت می کنند، کار می کنیم. برنامه های ما بدون در نظر داشت وضعیت سیاسی برای گروه ها و کسانی است که آنرا می پذیرند. ما با مشکلات زیادی و به ویژه فقدان بودجه روبرو هستیم،. ما پول کافی برای اجرای برنامه های خود نداریم. ما با چالش های امنیتی نیز مواجه هستیم و به همین علت نمی توانیم با آن دسته از افرادی که به کمک ما نیاز دارند، از نزدیک کار نمایم. ما باید کار خود را با آن عده زنان توسعه دهیم که در مناطق دورافتاده قرار دادند و ما به آنها دسترسی نداریم. ما از همه تقاضا می نمایم تا امنیت کارمندان ما را در تامین نمایند تا ما بتوانیم به نیازمندان مساعدت نماییم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала