کشورهای عربی خلیج فارس با استقرار نیروهای امریکایی در منطقه موافقت کردند

© Flickr / Program Executive Office Soldierکشورهای عربی خلیج فارس با استقرار نیروهای امریکایی در منطقه موافقت کردند
کشورهای عربی خلیج فارس با استقرار نیروهای امریکایی در منطقه موافقت کردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عربستان و تعدادی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با درخواست امریکا برای استقرار مجدد نیروهای نظامی‌اش در آب‌های خلیج فارس و خاک این کشورها موافقت کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط، عربستان سعودی و چند کشورهای عربی خلیج فارس به امریکا اجازه دادند که از آب‌های آنها در خلیج فارس برای استقرار نیروهای نظامی و کشتی‌های جنگی خود استفاده کند.

منابع مطلع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این روزنامه سعودی گفتند، این موافقت بنا بر توافقات دو جانبه بین امریکا و برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته و بهانه این توافق بازدارندگی در برابر هرگونه حمله احتمالی از جانب ایران است.

پیشروی ناو هواپیمابر امریکا به سوی سواحل ایران - اسپوتنیک افغانستان
پیشروی ناو هواپیمابر امریکا به سوی سواحل ایران

منابع تاکید کردند، انگیزه نخست از استقرار مجدد نیروهای امریکایی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس انجام عملیات مشترک بین واشنگتن و پایتخت‌های کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با هر گونه احتمال هدف گرفتن منافع امریکا در منطقه و بازدارندگی از هرگونه تنش است نه ورود به جنگ با ایران.

صبح روز چهارشنبه امریکا در خصوص وجود تهدیدات از طرف ایران خبر داده و پرسنل غیر عملیاتی امریکا از بغداد و سایر شهرهای عراق بیرون شدند.

پیش از این در پی تنش های به وجود آمده میان ایران و امریکا، دست کم هفت کشتی جنگی امریکایی به فرماندهی کشتی طیاره‌بر Abraham Lincoln را به خلیج فارس اعزام کرده است. همچنان سیستم دفاع هوایی Patriot را در منطقه مستقر کردند.

در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه جامع برنامه هسته‌ای ایران (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیتهای هسته‌ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می‌باشد.به عقیده رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، طرح جامع مشترک با ایران، با دور زدن تحریم‌ها امکان ساخت بمب هسته‌ای را برای تهران فراهم می‌کند. در عین حال وی به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود.

رهبران بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرف‌های توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می‌دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала