تورسن: به غنی شیر و انجیر بدهید تا حافظه‌اش قوی شود

© Photo / حامیان محمد حکیم تورسن کاندیدای ریاست جمهوریحکیم تورسن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
حکیم تورسن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکیم تورسن با اشاره به سخنان ده سال قبل رئیس جمهور غنی، گفته است که "او حافظه خود را از داده" و به نزدیکان رئیس جمهور پیشنهاد کرده است تا به وی شیر و انجیر جوش بدهند تا حافظه‌اش قوی شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه ۸ صبح، حکیم تورسن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در نشست شورای نامزدان، با اشاره به سخنان ۱۰ سال قبل اشرف غنی، گفت که "او حافظه خود را از دست داده" و با توصیه به اطرافیان رئيس جمهور غنی گفت: "سخنگویان رئیس جمهور و اطرافیانش باید به اشرف غنی شیر را با انجیر جوش بدهند تا حافظه‌اش قوی شود".

حیکم تورسن با اشاره به ۷۰ ساله‌گی رییس جمهور غنی از او خواست که تنها یک بار و آن هم در کهن‌سالی قانون را رعایت کند و در اول جوزا از قدرت کنار برود.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که اکنون در موضع مخالف اشرف غنی قرار دارد، دوام کار او را پس از اول جوزا به چالش کشیده است. این شورا نوار تصویری از سخنان رئیس جمهور غنی را که ظاهراً در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ گفته است، باز نشر کردند.

هم‌زمان با نزدیک شدن اول جوزا، تنش‌ها میان شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و محمداشرف غنی بر سر مفاد ماده شصت‌ویکم قانون اساسی نیز شدت گرفته است.

بر اساس این ماده قانون اساسی، وظیفه رئیس جمهور در اول جوزای سال پنجم پس از برگزاری انتخابات، پایان می‌یابد. این ماده و بندهای آن در مورد احتمال برگزار نکردن انتخابات به موقع و سرنوشت کار رئیس جمهور پس از آن مسکوت است. قید انتخابات و اول جوزا و نحوه تفسیر آن ظاهراً در ماده شصت‌ویکم قانون اساسی، شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را در برابر محمداشرف غنی قرار داده است. البته باید یادآور شد که این، نخستین‌بار نیست که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از ماده ۶۱ قانون اساسی، تداوم کار نامزد حاکم را به چالش می‌کشند. محمداشرف غنی که خود در انتخابات ۲۰۰۹ از رقیبان حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین بود، در سخنانی با استناد به ماده شصت‌ویکم قانون اساسی، دوام کار او را پس از اول جوزا خلاف نص صریح قانون دانشته بود و آن را به چالش کشیده بود. او حامد کرزی را به "راننده‌ی خواب‌برده در پشت اشترینگ موتر" تشبیه کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала