سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه

© Flickr / Mark Hollowayسیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه
سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیروهای زمینی امریکا در رومانیا یکی از بطریه های سیستم دفاع ضد راکتی رهگیری مرتفع سرگلوله ها در بخش نهایی مسیر (THAAD) جابجا کرده است. این استقرار با بسته شدن مجتمع دفاع ضد راکتی زمینی Aegis Ashore در رومانیا برای عصری سازی پلانیزه آن مطابقت نمود.

دیوید اکس (David Axe) در مطلب منتشره در نشریه The National Interest (امریکا) در ادامه می نویسد، جابجایی وسایل بطریه دفاع ضد راکتی THAAD در تاریخ 17 می سال 2019 در نزدیکی محل موقعیت سیستم دفاع ضد راکتی زمینی Aegis Ashore آغاز گردید. نیروهای زمینی امریکا و وزارت دفاع ایالات متحده بطور مستقل از همدیگر ابتدا، حد اقل، یک تصویر دستگاه را منتشر کرد که برای نوکریوالی محاربوی آماده میشود و بعداً آن را به سرعت دور کردند. در برخی ویب سایت ها این تصویر حفظ شده است.

© AFP 2023 / DANIEL MIHAILESCU سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه
 سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه

استقرار دستگاه ضد راکتی THAAD مساله ضد و نقیض شمرده میشود. این سیستم در تیوری عین امکانات مجتمع دفاع ضد راکتی زمینی Aegis Ashore را دارا می باشد.

ولی استقرار بطریه دفاع ضد راکتی THAAD، مانند جابجایی مجتمع دفاع ضد راکتی زمینی Aegis Ashore، باعث واکنش خصمانه رهبری روسیه گردیده است. سرگئی ریبکوف معاون وزارت خارجه روسیه در اواخر اپریل سال 2019 اعلام داشت که روسیه « نمی داند که سیستم زمینی Aegis Ashore کدام وظایف را در عرصه دفاع ضد راکتی اجرا خواهد کرد».

پنتاگون و ناتو بارها سعی نموده علل استقرار مجتمع دفاع ضد راکتی  THAADرا توضیح نمایند. نماینده قوماندانی اروپایی نیروهای مسلح امریکا در اوایل اپریل سال 2019 اعلام داشت:« به اساس خواهش ناتو وزارت دفاع در تابستان امسال در رومانیا سیستم ضد راکتی رهگیری مرتفع سرگلوله ها در بخش نهایی مسیر که در اختیار نیروهای زمینی امریکا قرار دارد، به منظور حمایت از سیستم ضد راکتی ناتو، جابجا می سازد».

تا اوایل سال 2019 نیروهای زمینی امریکا 200 راکت برای هفت بطریه THAAD و تقریباً 40 دستگاه پرتاب دریافت کرده اند. آژانس دفاع ضد راکتی امریکا در ویب سایت خود THAAD را «عنصر زمینی که توانایی سقوط دادن راکت های بالیستیکی هم در اتموسفییر و هم در خارج از آن دارا می باشد» نامیده است. این سیستم ها در دفاع از اروپا و امریکا در برابر ضربات محدود راکتی از جانب دول شرق نزدیک مانند ایران کمک میکند.

مولف می افزاید، ولی سیستم ضد راکتی ایالات متحده در جریان ده ها سال باعث نارضایتی روسیه میگردد. مسکو سیستم ضد راکتی ایالات متحده را برای توازن جهانی قوا تهدید میداند، چون بصورت تیوریتیکی آنها میتوانند راکت های روسیه را که توسط سرگلوله های هستوی تجهیز شده، غیرموثر سازند. در واقعیت امر اکثریت دستگاه های ضدراکتی امریکایی از سرعت، شعاع فعالیت و دقت کافی برای رهگیری راکت های بالیستیکی قاره پیما برخوردار نمی باشند.

بسیاری روسان اشتباهاً فکر میکنند که مجتمع های دفاع ضد راکتی زمینی Aegis Ashore میتوانند توسط راکت های زمین به زمین تجهیز شود و از همینرو هنگام ضربه پیشگیرانه استفاده خواهند شد. جیفری لیویس (Jeffrey Lewis)، کارشناس در عرصه سلاح هستوی در انستیتوت میدلبیری تحقیقات بین المللی (Middlebury Institute of International Studies) واقع در شهر مونتیری اظهار داشت، «مجتمع دفاع ضد راکتی زمینی Aegis Ashore علت بروز ترس خاص روس ها میگردد».

به عقیده او، بسیاری روسان فکر میکنند که ایالات متحده بطور مخفیانه تجهیز مجتمع دفاع ضد راکتی خود را در پولند و رومانیا توسط سرگلوله های هستوی پلان نموده و آنها را به این ترتیب به گفته لیویس به قوه ضربتی مخفی مبدل می سازند که هدف حقیقی آن واردنمودن ضربه هستوی بر مسکو برای آن می باشد، تا رهبری روسیه «نابود» سازد.

لیویس گفت:«این دیوانگی است، ولی آنها (روسان) 100 فیصد به این باور دارند».

ناتو خاطرنشان می سازد که نه Aegis Ashore و نه هم THAAD تهدید را برای روسیه به بار نمی آورد. در اعلامیه پیمان گفته شده:« بطریه THAAD تحت کنترول اوپراتیفی ناتو و تحت کنترول کامل سیاسی شورای اتلانتیک شمالی قرار خواهد داشت. آنها تا زمان نوکریوالی محاربوی ادمه خواهند داد، تا مجتمع دفاع ضد راکتی زمینی Aegis Ashore بر نگردد. طوریکه انتظار میرود، عصری سازی چند هفته ادامه خواهد یافت».

«مطابق سیستم دفاع ضد راکتی ناتو، کار بطریه THAAD بر ضد تهدیدهای بالقوه که در خارج از ناحیه اتلانتیک شمالی بوجود می آیند، متوجه خواهد بود. مجتمع دفاع ضد راکتی زمینی Aegis Ashore مستقر در رومانیا سیستم های خالصاً دفاعی شمرده میشوند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала